DRODZY UCZNIOWIE!
Życzę Wam bezpiecznych i słonecznych wakacji, interesujących podróży, niezapomnianych wrażeń, uśmiechu na co dzień oraz szczęśliwego powrotu do szkoły. Niech ten letni wypoczynek będzie czasem zabawy i radości.
DRODZY UCZNIOWIE!
Wakacje to przede wszystkim czas zabawy i odpoczynku. Każdy z nas ma swój pomysł i sposób na spędzenie wolnego czasu. Jedni udają się na rodzinne wyjazdy, inni wybierają wyjazdy zorganizowane takie jak kolonie lub kursy językowe. Ważne jednak, by w każdym miejscu pamiętać o bezpieczeństwo
i zachowaniu odpowiedniej ostrożności.
Nad morzem
Morze to potężny żywioł, z którym trzeba się liczyć. Pamiętajmy zatem o kilku istotnych regułach:
-
Kąpmy się tylko w miejscach dozwolonych i pod opieką dorosłych. Jeśli miejsca strzeże ratownik – zawsze stosujmy się do jego poleceń.
-
Miejsce na kąpiel musi być bezpieczne. Dlatego nie wolno się kąpać przy śluzach, mostach, budowlach wodnych, portach, zaporach, a także w brudnej wodzie i tam, gdzie są silne wiry i prądy.
-
Nigdy nie kąpmy się w rwących rzekach, bo wystarczy poślizgnąć się na kamieniu, żeby porwał nas nurt.Idąc na plażę, nie zapominajmy o kremie z filtrem UV. Ciało nasmarujmy już około 20–30 minut przed wyjściem na słońce, czynność tę powtarzając co 2–3 godziny i po każdym wyjściu z wody.
-
Chcąc uchronić się przed udarem, między godziną 11 a 16 ukryjmy się w cieniu.
-
Nie zapominajmy o okularach przeciwsłonecznych i lekkim nakryciu głowy.
-
Pamiętajmy, by zabrać ze sobą wodę oraz coś do jedzenia.
-
Nie wchodźmy do morza podczas burzy, deszczu lub mgły.
-
Jeśli długo przebywaliśmy na słońcu – poczekajmy chwilę w cieniu, zanim wejdziemy do wody. Pozwoli nam to uniknąć szoku termicznego.
-
Nie pływajmy w pobliżu wodorostów. Zwracajmy uwagę na dno i ukształtowanie zbiornika.
-
Pływajmy wyłącznie w obszarze wyznaczonym przez boje.
-
Skoki do wody wydają się świetną rozrywką, ale przy odrobinie pecha mogą skończyć się trwałym kalectwem.
- Wybierając się na kajaki, łódki czy rowery wodne, zawsze zakładajmy kapok. Pamiętajmy też, aby nie pływać wieczorem i po zmroku. To niebezpieczne i łatwo zgubić się na wodzie.
W górach
Jednym z największych zagrożeń w górach jest zmieniająca się w szybkim tempie pogoda. Przed każdą górską wycieczką dowiedzmy się, jakie są przewidywane warunki atmosferyczne!
-
Zawsze pamiętajmy o naładowanej komórce z numerem GOPR – 601 100 300.
-
Najlepiej wyruszajmy już wczesnym rankiem.
-
Zaplanujmy trasę, uwzględniając swoje umiejętności, pogodę oraz godzinę zachodu słońca.
-
Sprawdźmy, czy na wybranym przez nas szlaku są jakieś schroniska, szałasy, leśniczówki itp., w których można się schronić, jeśli nagle zmieni się pogoda.
-
Przed górską wędrówką spakujmy do plecaka mapę.
-
Zabierzmy ze sobą: zapasowe skarpetki, czapkę, koszulę lub inne okrycie z długim rękawem, pelerynę, kurtkę lub płaszcz przeciwdeszczowy.
-
Pamiętajmy o prowiancie – polecamy produkty z dużą zawartością węglowodanów, np. czekoladę lub baton energetyczny.
-
Nie zapominajmy o okularach przeciwsłonecznych.
- Przed wyjściem w góry poinformujmy kogoś, gdzie się wybieramy, jakim szlakiem i o jakiej porze planujemy wrócić.
W razie nagłej zmiany pogody, szukajmy podstawowych oznaczeń szlaku turystycznego. Jest to prostokątny znak – kolorowy pasek, oznaczający kolor szlaku, pomiędzy dwoma białymi paskami. W Polsce mamy 5 kolorów szlaków:
-
czerwony – szlak główny dla danych gór, zwykle prowadzi przez najwyższe i najciekawsze szczyty pasma;
-
niebieski – trasy dalekobieżne, warto planować nimi wyprawy, gdy nie chcemy schodzić z gór i planujemy nocować w schronisku;
-
zielony i żółty – krótkie szlaki, które zwykle krzyżują się z innymi szlakami;
- czarny – krótkie szlaki dojściowe.
Spacer do lasu lub na łąkę
Wchodząc do lasu, poruszajmy się po wydeptanych ścieżkach. Każde miejsce wygląda podobnie, więc łatwo się zgubić, chodząc na przełaj. Jeśli dostrzeżemy dzikie zwierzę, nie zbliżajmy się do niego. Jeśli to ono idzie w naszym kierunku, zatrzymajmy się i poczekajmy lub zróbmy powoli kilka kroków do tyłu. Nie rzucajmy się do ucieczki (zwierzę może ruszyć w pościg), nie patrzmy zwierzęciu w oczy ani nie pokazujmy mu zębów (odczyta to jako przejaw agresji).
-
Nie dokarmiajmy dzikich zwierząt! To dla nich niezdrowe.
-
Stosujmy preparaty przeciw komarom, kleszczom, szerszeniom oraz osom.
-
Nie rozpalajmy ognisk w lesie i jego pobliżu.
-
Jeśli zauważymy pożar – dzwońmy po straż pożarną. Nie podchodźmy do ognia.
Wyprawa rowerowa
-
Starajmy się nie podróżować solo.
-
Zawsze jeździjmy w kasku.
-
Miejmy przy sobie apteczkę.
-
Sygnalizujmy ręką kierunek, w którym chcemy jechać.
-
Zwalniajmy na krętych drogach.
-
Słuchajmy i obserwujmy, czy nie zbliża się do nas inny pojazd, czy nie nadjeżdża pociąg lub tramwaj.
Gdziekolwiek planujemy się wybrać, pamiętajmy o naładowaniu przed wyjściem telefonu lub noszeniu ze sobą przenośnej ładowarki typu power bank – tym bardziej, jeśli planujemy dłuższą wędrówkę, spacer, podróż. Dodatkowo zawsze miejmy w telefonie zapisane numery alarmowe, a także w odpowiedni sposób zapisane numery bliskich osób. Przed imieniem bliskiej osoby powinno znaleźć się słowo „ICE”. Jest to znak dla ratowników medycznych, kogo poinformować w razie wypadku.
Drodzy Uczniowie!
Wysłuchajcie wywiadu z prof. Janem Miodkiem o języku i Dolnośląskim Festiwalu Nauki, z którego dowiecie się wielu ciekawych informacji dotyczących naszego języka oraz dlaczego ten festiwal tak bardzo interesuje młodych ludzi.
https://www.youtube.com/watch?v=Fccw3KM27XU
Drodzy Uczniowie!
Powolutku zbliżają się wakacje. Gdyby Wam się nudziło i mielibyście ochotę obejrzeć coś ciekawego polecam filmy, których tytuły i recenzje zawarte są w linku https://www.kobieta.pl/artykul/filmy-warte-obejrzenia-top-10-filmow-wszech-czasow-ktore-sa-godne-polecenia-i-trzeba-je-znac. Filmy te zawierają uniwersalne przesłanie i warto je zobaczyć. Każdy z Was na pewno znajdzie coś dla siebie.
Drodzy Uczniowie!
Wirtualny Dzień Otwarty Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach nadal trwa.
Przygotowaliśmy specjalne konsultacje oraz mini-wykłady, dzięki którym uczniowie mogą poznać bliżej wszystkie kierunki oraz aktywności studenckie.
Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowymi harmonogramami, które znajdują się poniżej oraz w załączniku:
KIERUNKI www.us.edu.pl/kandydat/dzien-otwarty-uniwersytetu-slaskiego/poznaj-swoj-kierunek
AKTYWNOŚCI STUDENCKIE www.us.edu.pl/kandydat/dzien-otwarty-uniwersytetu-slaskiego/poznaj-aktywnosci-studenckie/
Drodzy Uczniowie!
Śląski Festiwal Nauki KATOWICE zaprasza do wzięcia udziału w kolejnym Naukowym Wyzwaniu. Tym razem uczestnicy mają za zadanie stworzyć własną wizję Śląska w 2030 roku.
Materiał może być przygotowany samodzielnie lub w zespole. Mile widziane są opowiadania, wiersze, fragmenty scenariusza, komiksy, a nawet piosenki czy filmy. W przypadku tekstu pisanego limit to 1000 słów, w przypadku filmu/piosenki 3 minuty. Ponadto prace muszą być oryginalne (choć mogą być inspirowane innymi tekstami lub wręcz być fanfikami).
Przygotowany materiał należy dodać jako post w wydarzeniu na Facebooku lub wysłać na adres: sfn@us.edu.pl. Ponadto organizatorzy zachęcają do udostępniania prac na swoich profilach na FB z hasłem: #Śląsk2030 (post musi być publiczny).
Zgłoszenia można przesyłać do 30.06.2020 r. Prace będą opublikowane na stronach związanych ze Śląskim Festiwalem Nauki KATOWICE (strona www i fanpage). Najlepsze z nich zostaną ponadto nagrodzone.
Drodzy Uczniowie!
Uniwersytet Śląski w Katowicach serdecznie zaprasza wszystkich maturzystów i innych uczniów do udziału
w Wirtualnych Dniach Otwartych Uniwersytetu Śląskiego pod hasłem: „Przyciągamy wiedzą”. Wirtualne Dni Otwarte zainaugurowane zostaną 4 czerwca i będą trwały do końca tego miesiąca (spotkania on-line z naukowcami
i studentami różnych kierunków https://us.edu.pl/kandydat/dzien-otwarty-uniwersytetu-slaskiego/poznaj-swoj-kierunek/. W szczególności zapraszamy na stronę Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych (bezpośredni link https://us.edu.pl/kandydat/dzien-otwarty-uniwersytetu-slaskiego/wydzial-nauk-scislych-i-technicznych/) , gdzie można znaleźć informacje dotyczące kierunków prowadzonych w Instytucie Fizyki, Informatyki, Chemii, czy Matematyki oraz w innych Instytutach naszego Wydziału.
BIBLIOTERAPIA DLA DOROSŁYCH I DZIECI
Biblioterapia to forma leczenia lub terapeutycznego wsparcia z użyciem odpowiednio wyselekcjonowanej literatury. Stanowi narzędzie pracy pomocne w medycynie, psychiatrii, pedagogice. Może także wspierać osobisty rozwój jednostki. Biblioterapia to dział arteterapii – dziedziny opartej na założeniu, że kontakt ze sztuką pomaga ludziom osiągnąć wgląd w ich problemy, rozwijać umiejętności, redukować negatywne emocji, podnosić samoocenę itd. Proces terapeutyczny polega na interakcji pomiędzy uczestnikiem zajęć a dziełem, co następuje pod kierunkiem wykwalifikowanego arteterapeuty. W biblioterapii podstawowym narzędziem komunikacji jest literatura. Pracy terapeutycznej z dziećmi – bajkoterapii – służą bajki.
Biblioterapia – czemu służy leczenie poprzez literaturę?
Biblioterapia to rodzaj terapii zajęciowej, która polega na ukierunkowanym czytaniu odpowiednio wybranych fragmentów literatury, a następnie przepracowywaniu tematu pod kątem potrzeb uczestników zajęć. Działaniem biblioterapeutycznym mogą być objęte osoby:
– dotknięte chorobami i zaburzeniami psychicznymi,
– leczące się z uzależnień (np. alkoholizmu),
– borykające się z trudnymi do rozwiązania problemami,
– które nie radzą sobie w codziennych, życiowych sytuacjach (np. osoby niepełnosprawne),
– pragnące rozwinąć swoje psychiczne zasoby.
Leczenie poprzez literaturę może służyć celom terapeutyczno-rehabilitacyjnym – udzieleniu psychicznego wsparcia, wzmocnieniu wiary w siebie i własne możliwości, redukcji stresu, lęku, zwalczeniu poczucia osamotnienia, niezrozumienia czy izolacji społecznej. Biblioterapia pełni też funkcję dydaktyczną – rozbudza wyobraźnię i procesy poznawcze, skłania do autorefleksji, analizowania własnych wyborów, kształtuje postawy moralne. Z zajęć biblioterapeutycznych można korzystać w celach profilaktycznych – pomagają one budować pozytywny obraz siebie i świata, utrzymać równowagę emocjonalną, kreatywnie wypełniać wolny czas.
Nad procesem terapeutycznym czuwa biblioterapeuta, którego rolą jest zdiagnozowanie potrzeb uczestników i dobór literatury pod ich kątem. Osoba taka powinna nie tylko mieć rozległą wiedzę na temat książek biblioterapeutycznych i technik ich praktycznego wykorzystania, ale też cechować się wysokimi umiejętnościami interpersonalnymi. Do prowadzenia biblioterapii przygotowują kursy organizowane m.in. przez Polskie Towarzystwo Biblioterapeutyczne.
Przebieg sesji biblioterapii
Zajęcia biblioterapii odbywają się po wstępnym rozpoznaniu potrzeb uczestników i doborze literatury adekwatnej do ich stanu zdrowia, życiowych doświadczeń, bieżących problemów, a także zainteresowań czytelniczych. Wielkość grupy i zastosowane metody kontaktu z dziełem zależą od okoliczności. Tekst może zostać odczytany na głos przez terapeutę lub uczestników, odtworzony z nagrania, przekazany do samodzielnej lektury. Następnie odbywa się rozmowa na jego temat. Omawiane są postawy bohaterów, rozważane alternatywne zakończenia ich historii. Często proponowane są także różne formy działań arteterapeutycznych – ilustrowanie przeczytanego tekstu, odgrywanie ról jego bohaterów.
Biblioterapia dla dorosłych
Biblioterapia służąca celom rozwojowym adresowana jest zarówno do osób borykających się z istotnymi problemami (np. utrata pracy), jak i chętnych do pogłębiania wrażliwości, rozwijania wyobraźni. Wykorzystuje się głównie literaturę, która przedstawia wybrane problemy i możliwe schematy ich rozwiązań.
W terapii osób z problemami emocjonalnymi czy behawioralnymi stosuje się teksty, które ułatwiają wgląd w samego siebie. Doświadczając identyfikacji z bohaterami, uczestnicy sesji mogą lepiej zrozumieć swoje przeżycia, zredukować napięcie emocjonalne, a także znaleźć siłę i inspirację do zmiany swojej sytuacji psychicznej.
Biblioterapię często prowadzi się w szpitalach, gdzie służy jako narzędzie wspomagające proces leczenia i rehabilitacji pacjentów. Literatura ma wówczas charakter dydaktyczny (pozwala chorym lepiej zrozumieć okoliczność związane ze stanem zdrowia), a także pełni funkcję relaksacyjną (zmniejszać stres związany z chorobą).
Bajkoterapia – cele biblioterapii dla dzieci
Bajkoterapia to metoda terapii i profilaktyki problemów emocjonalnych u dzieci w wieku od lat 4 do 9. Wykorzystywane są w niej bajki terapeutyczne – napisane specjalnie na potrzeby arteterapii dla najmłodszych. Dotyczą one konkretnych problemów do przepracowania, np. rozwodu rodziców, nieśmiałości w grupie rówieśników, lęku związanego z pójściem do szkoły, niechęci do sprzątania po sobie itd. Uczestnicząc w bajkoterapii, dziecko często nieświadomie przyswaja sobie przedstawione historie, dzięki czemu zyskuje lepsze zrozumienie rzeczywistości, uczy się samodzielnie rozwiązywać problemy, radzić sobie z negatywnymi emocjami, buduje swoje poczucie wartości.
TYPY UCZNIÓW NA WESOŁO
Uczeń – zwierzę stadne. Jego ulubionym miejscem bytowym w szkole jest szatnia lub toaleta. Tu zazwyczaj skrywa się przed drapieżnikiem potocznie zwanym „nauczycielem”. Mocno rozwinięty instynkt przetrwania sprawia, że rzadko decyduje się na samotne wędrówki po terytorium szkoły. W zależności od usposobienia, w sytuacji zagrożenia przyjmuje postawę obronną lub ratuje się ucieczką. Zagrożony uczeń przywdziewa ochronne ubarwienie, szczególnie widoczne podczas przebywania na obszarze klasy. Zaskoczony przez drapieżnego nauczyciela, próbuje bronić się wydawaniem ostrzegawczych dźwięków, machaniem odnóżami oraz w skrajnych przypadkach wydzielaniem odstraszającej woni. Odcięty od stada musi walczyć o przetrwanie. Jeżeli dźwięki ostrzegawcze są długie i głośne, uczeń uchodzi z życiem.
Papa Smerf – klasowy opiekun wszystkich. Zawsze uprzejmy, potrafi załatwić rzeczy niemożliwe. Ulubieniec nauczycieli i kolegów z klasy. Niestety rzadko występujący w naturze.
Ważniak – zawsze przygotowany, wszystko wie, na wszystkim się zna. Podczas lekcji poprawia nauczyciela, dopytuje. Znienawidzony przez stado oraz drapieżnego nauczyciela. Za każdym razem wytyka błędy jednym i drugim, pokazując kto wie lepiej. Wychwytuje z podręczników lub encyklopedii najmniejsze szczegóły, by później zaatakować nauczyciela podchwytliwym pytaniem.
Pracuś – ulubieniec drapieżników, czarna owca w stadzie ucznia. To osobnik zawsze przygotowany do lekcji, z odrobioną pracą domową, nauczony na klasówkę. Jego motto życiowe „nie daj się zaskoczyć”. Jeżeli nauczyciel zapomni o zapowiedzianej kartkówce, on mu o tym przypomni. Pierwszy biegnie pokazać odrobione zadania domowe, wykonane dodatkowe projekty.
Laluś – stawia wygląd ponad wszystko. W końcu kariera w szołbizie zależy od looku. W przypadku męskiego przedstawiciela, charakterystyczne są: żel na owłosieniu, odprasowana koszula od Armaniego. Nikt tak naprawdę nie wie, jak wygląda żeńska przedstawicielka tego gatunku. Codzienna gruba warstwa nakładanych na twarz barw ochronnych skutecznie zniekształca oryginalny wygląd Pani Laluś. Pomalowane paznokcie, krótka spódniczka i obcas, to jej cechy charakterystyczne.
Zgrywus – klasowy żartowniś. Chory, gdy czegoś nie zmaluje. To dzięki niemu zapchana jest dziurka od klucza w drzwiach klasowych, gąbka nasączona jest atramentem, a na krześle nauczyciela leży pinezka. Za jego sprawą, w twoim plecaku znajdzie się cała hodowla patyczaków z pracowni biologicznej.
Śpioch – o ile uda mu się dotrzeć do szkoły na trzecią lekcję (wcześniej wstać się nie da), to kontynuuje swoje drzemki podczas lekcji. Zawsze w ostatniej ławce, głowa skryta między rękami spokojnie spoczywa na ławce. W ekstremalnych przypadkach słychać pochrapywanie. Śpioch wybudzony z drzemki nie wie co się dzieje, gdzie jest, ani kim jest.
Łasuch – wiecznie coś żuje. Pierwsze śniadanie zjada w domu, drugie w drodze do szkoły, a trzecie na pierwszej przerwie. Na lekcjach jego głowa co chwilę ląduje pod ławką, aby uszczknąć kolejny kawałek smakowitej kanapki. W piórniku, zamiast przyborów do pisania, przechowuje rodzynki w czekoladzie. To osobnik szczególnie niebezpieczny w sytuacji, gdy skończy się zapas pożywienia.
Ciamajda – klasowa pierdoła. Zawsze coś zgubi, czegoś zapomni. Wiecznie poobijany po przypadkowym zderzeniu z innym uczniem, drzwiami, ścianą, nauczycielem czy samym sobą. Jak dotąd nie dotarł jeszcze do tablicy bez potknięcia się (siedzi w pierwszej ławce). Nie za bardzo ogarnia co się wokół dzieje. Niestety Ciamajda jest często gnębiony przez innych, szczególnie przez Osiłka.
Osiłek – napakowany klasowy siłacz. Uważa się za mistrza walk wszelakich. W związku z brakiem wykształcenia się ośrodka mowy, Osiłek wszelkich odpowiedzi udziela za pomocą pięści. Uwielbia gnębić Ciamajdę, bo Ciamajda przecież nie odda.
Poeta – wiecznie zamyślony, nieobecny. Nie zwraca uwagi na otoczenie, ani na swój ubiór. Skarpetki nie do pary i koszulka na lewą stronę to codzienny standard ubioru Poety.
A TY JAKIM JESTEŚ UCZNIEM?????
PRAWA DZIECKA
Janusz Korczak powiedział kiedyś „nie ma dzieci są ludzie”. I to jest prawda. „Dziecko to także człowiek tylko, że jeszcze mały…”. Przecież każdy dorosły kiedyś również był dzieckiem. Tak więc, podobnie jak każdy dorosły, dziecko jest właścicielem pewnych praw i wolności. Nazywają się one prawami człowieka. Źródłem tych praw jest godność człowieka, zwana również człowieczeństwem. W Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej zapisana jest ona w art. 30:
„Przyrodzona i niezbywalna godność człowieka stanowi źródło wolności i praw człowieka i obywatela. Jest ona nienaruszalna, a jej poszanowanie i ochrona jest obowiązkiem władz publicznych”.
Z godności wywodzą się dwie zasady: wolność i równość, które są podstawą wszystkich praw człowieka. Wolność oznacza to, że człowiek nie jest własnością kogokolwiek, posiada wolną wolę, może samodzielnie podejmować decyzje i świadomie ponosić za nie odpowiedzialność (dziecko uczy się tego w trakcie dojrzewania). Równość oznacza, że każde dziecko ma takie same prawa i ma być tak samo traktowane przez wszystkich bez jakiejkolwiek dyskryminacji.
Kto to jest dziecko?
Konwencja o Prawach Dziecka w art. 1. definiuje „dziecko” jako „każdą istotę ludzką w wieku poniżej osiemnastu lat, chyba że zgodnie z prawem odnoszącym się do dziecka uzyska ono wcześniej pełnoletność”.W rozumieniu ustawy z dnia 6 stycznia 2000 r. o Rzeczniku Praw Dziecka „dzieckiem jest każda istota ludzka od poczęcia do osiągnięcia pełnoletności (Art.2.1.). Uzyskanie pełnoletności określają odrębne przepisy(Art.2.2).Najważniejszymi opiekunami są rodzice. Jednak wtedy, gdy ich zabraknie lub nie wywiązują się ze swoich obowiązków rodzicielskich lub nie dają sobie samodzielnie rady z opieką nad dzieckiem, to państwo w myśl zasady pomocniczości musi im pomóc lub przejąć ich obowiązki.
Art. 72. Konstytucji RP
Rzeczpospolita Polska zapewnia ochronę praw dziecka. Każdy ma prawo żądać od organów władzy publicznej ochrony dziecka przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem i demoralizacją.
Dziecko pozbawione opieki rodzicielskiej ma prawo do opieki i pomocy władz publicznych.Ale to wszyscy dorośli powinni brać udział w rozwoju umysłowym i fizycznym dziecka, gdyż dzieci są największym bogactwem każdego społeczeństwa i w przyszłości to one będą decydowały o swojej wspólnocie, państwie, globie. Należy je więc bardzo dobrze do tej roli przygotować. Ma to robić rodzic, nauczyciel, lekarz, policjant, polityk itd.Dziecko nie jest własnością dorosłych. Jest słabsze od dorosłych, dlatego też musi posiadać dodatkową ochronę przed siłą dorosłych. Taką ochronę dają im prawa dziecka zapisane w Konwencji
o prawach dziecka. Konwencja powtarza katalog większości praw człowieka, ponieważ nie ma sensu zapisania np. praw emerytalnych, gdyż w Polsce uzyskuje się je dopiero w wieku 67 lat. Konwencja natomiast zobowiązuje państwo i dorosłych do szczególnego traktowania dzieci.
Prawa dziecka, podobnie jak prawa człowieka podzielone są według kategorii na prawa:
- osobiste, umożliwiające rozwój dziecka. Są to: prawo do życia, prawo do tożsamości, prawo do rozwoju, prawo do wychowania w rodzinie, prawo do wyrażania własnych poglądów, prawo do informacji;
- polityczne lub publiczne, dzięki którym dziecko wyraża swoje poglądy i uczestniczy w życiu swojej grupy, społeczności, państwa. Są to prawa: prawo do wyrażania własnych poglądów, prawo do uczestniczenia w stowarzyszeniach;
- socjalne, które są obowiązkami państwa i dorosłych do stworzenia odpowiednich warunków do rozwoju umysłowego i fizycznego dziecka. Są to: prawo do godnych warunków życia i odpowiedniego poziomu życia, prawo do opieki zdrowotnej, prawo do odpoczynku;
- ekonomiczne, umożliwiające dziecku przygotowywanie się do niezależności materialnej od innych. Najważniejszym jest prawo do nauki; ponadto ochrona prawa pracy podejmowanej, czy to w ramach obowiązku nauki czy wakacyjnego zarobku.
Ratyfikując Konwencję o Prawach Dziecka, państwo i dorośli zobowiązali się do uznania dobra dziecka za najwyższy cel w traktowaniu człowieka – dziecka. Zobowiązali się również do przygotowanie dziecka do dorosłego życia i ochrony dziecka przed wszelkiego rodzaju przemocą (niewolnictwem, handlem ludźmi, wykorzystywaniem seksualnym, pracą przymusową, udziałem w działaniach zbrojnych).
Ponadto, państwa zobowiązały się do dostosowania instytucji publicznych do działań na rzecz ochrony praw dziecka. W Polsce Konstytucja RP z 1997 r. ustanowiła instytucję Rzecznika Praw Dziecka, który stoi na straży praw i wolności dziecka.
TYPY OSOBOWOŚCI-JAK ROZPOZNAĆ WŁASNY?
Do poszczególnych typów osobowości przypisane są konkretne cechy. Sangwinik jest towarzyski, melancholik – perfekcyjny, choleryk – energiczny, a flegmatyk – spokojny. Chcąc określić własny typ, możemy np. wypisać swoje cechy i dopasować je do konkretnego rodzaju.
Typy osobowości wg Hipokratesa.
Osobowość możemy oceniać np. przez pryzmat temperamentu, na który składają się stałe cechy charakteru. Typologia stworzona przez Hipokratesa zakłada istnienie 4 rodzajów osobowości.
Sangwinik:
– optymista;
– wylewny ekstrawertyk, ma trudności ze skrywaniem uczuć;
– wykazuje entuzjazm oraz otwartość na ludzi i nowe wyzwania;
– wykazuje postawę proaktywną;
– twórczy;
– jego mocną stroną jest komunikatywność.
Melancholik:
– pesymista i introwertyk;
– perfekcjonista;
– ma skłonność do skrajnego przeżywania sukcesów i porażek, ale stara się tego nie ujawniać;
– utalentowany i sumienny;
– okazuje empatię.
Choleryk:
– energiczny ekstrawertyk;
– posiada zdolności przywódcze;
– jego działania cechuje dynamizm;
– ma silną wolę i jest zdecydowany;
– zdeterminowany – nie zniechęca się w obliczu porażek;
– autorytarny;
– może przejawiać skłonności do popadania w pracoholizm.
Flegmatyk:
– introwertyk;
– doskonały obserwator;
– spokojny i opanowany;
– uprzejmy i skoncentrowany na rozmówcy;
– skuteczny mediator.
W jaki sposób osobowość wpływa na predyspozycje zawodowe?
Sangwinik posiada rozwinięte kompetencje społeczne. Jego mocna strona to umiejętność skupiania na sobie uwagi i intrygowania rozmówcy. Doskonale radzi sobie w pracy, w której ważne jest nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów, np. w sprzedaży. Melancholik jest skrupulatny i posiada zdolność dostrzegania szczegółów. Jego inne mocne strony to punktualność i systematyczność. Wykazuje chłodne i analityczne podejście do złożonych problemów. Doskonale odnajduje się w zawodach, które wymagają dokładności – może być np. księgowym. Choleryk to pracownik zorientowany na cel i doskonale zorganizowany. Nie boi się wyzwań, szybko podejmuje decyzje i wyciąga praktyczne wnioski. Bardzo dobrze radzi sobie na stanowiskach kierowniczych, szczególnie gdy posiada domieszkę osobowości sangwinicznej. Flegmatyk jest kompetentny i można na nim polegać. Posiada zdolności administracyjne i nie poddaje się naciskom. Pracuje starannie również wtedy, gdy wykonuje rutynowe czynności. Człowiek o osobowości flegmatycznej to doskonały kandydat na urzędnika lub mediatora.
Wybierając zawód, warto określić swój typ osobowości oraz predyspozycje. Dzięki temu zdołamy mądrze kierować swoją karierą. Będziemy odnosić sukcesy i doświadczać satysfakcji w życiu zawodowym.
Drodzy Uczniowie!
26 maja obchodzimy Dzień Matki.To wyjątkowe święto. Często brakuje nam słów, aby opisać kim ona dla nas jest i co do niej czujemy, dlatego poniżej przedstawiam zbiór najpiękniejszych cytatów o mamie.
„Mama to miękkie ręce. Mama to melodyjny głos, to chuchanie na uderzone miejsce. Mama to samo dobro i sama przyjemność. Coś, co dobrze jest mieć w każdej chwili życia koło siebie, dookoła siebie, gdzieś na horyzoncie.” Melchior Wańkowicz
„Żadna mądrość, której możemy nauczyć się na ziemi, nie da nam tego, co słowo i spojrzenie matki.” Wilhelm Raabe
„Jest jedna miłość, która nie liczy na wzajemność, nie szczędzi ofiar, płacze a przebacza, odepchnięta wraca – to miłość macierzyńska.” Józef Ignacy Kraszewski
„Dom to wcale nie są ściany i sufity i podłogi, ale ręce naszej mamy.” Anna Kamieńska
“Choćby nawet cały świat rzucał w Ciebie kamieniami, to jeśli matka stoi po Twojej stronie, nic Ci się nie stanie”. Jojo Moyes
“Każdą inną ludzką miłość trzeba zdobywać, trzeba na nią zasługiwać pokonując stojące na jej drodze przeszkody, tylko miłość matki ma się bez zdobywania i bez zasług.” Herman Auerbach
„To jednak jest cudne, że mama przytuli i troski znikają” . Monika Szwaja
“Matka jest ciepłem, jest pokarmem, matka jest pełnym błogości stanem zadowolenia i bezpieczeństwa (…). Nic nie musisz zrobić aby być kochanym – miłość matki nie jest obwarowana żadnym warunkiem (…). Nie trzeba jej zdobywać.” Erich Fromm
“Miłość matki ma tak wielki wpływ na dobro pokoleń, jak wszystkie inne ziemskie czynniki razem wzięte.” John Abbot
Zasady efektywnej nauki
Pozbądź się „rozpraszaczy”
Zanim rozpoczniesz naukę, schowaj do pudełka lub szuflady wszystkie „rozpraszacze” uwagi: telefon, pilot od telewizora, smartwatch. W pomieszczeniu, w którym się uczysz, powinna panować cisza.
Nie odkładaj nauki „na później”
Tym, co najbardziej blokuje w przyswajaniu wiedzy, jest świadomość ogromnej ilości materiału. Zaczynając wcześniej i ucząc się systematycznie, nie musisz pochłaniać niewyobrażalnych porcji wiedzy w krótkim czasie. Odwlekanie nauki powoduje nawarstwianie się materiału, który trzeba jeszcze powtórzyć i ogromny stres. Pamiętaj, że efektywnie znaczy systematycznie!
Ucz się partiami
Nauka jest dużym wysiłkiem dla umysłu. Po pewnym czasie nauki „non stop” mózg zaczyna pracować na zwolnionych obrotach i zapamiętuje mniej. Dlatego łatwiej przyswoisz sobie małe porcje materiału, ucząc się regularnie.
Zapisuj, notuj, obklejaj pokój
Wbrew pozorom, to wcale nie jest strata czasu! Łatwiej zapamiętasz rzeczy, które notujesz. Na egzaminie szybko przypomnisz sobie, że wzór, którego potrzebujesz do rozwiązania zadania, wisi nad Twoim biurkiem i został napisany zielonym flamastrem. Od tego już tylko mały krok do przypomnienia sobie całego wzoru.
Mów do siebie lub do… kota
Powtarzanie na głos znacznie przyspiesza zapamiętywanie informacji. Możesz opowiadać treść lektury swojemu zwierzakowi albo samemu sobie.
Nie lekceważ pozornie łatwych tematów
Bez kilku powtórzeń i wyraźnej intencji nauczenia się czegoś, nawet najprostsze rzeczy wylecą z głowy.
Rozwiązuj dużo zadań
Teoria to jedno, ale praktyczne „rozgryzanie” zadań to klucz do sukcesu. Rozwiązuj zadania, arkusze, testy. Nabierzesz wprawy i szybciej nauczysz się zagadnień teoretycznych.
CYTATY Z POEZJI WISŁAWY SZYMBORSKIEJ
,,Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła.”
,,Tyle wiemy o sobie, ile nas sprawdzono.”
,,Człowiek, który nie poczuł smaku swoich łez – nie jest prawdziwym człowiekiem.”
,,Nic dwa razy się nie zdarza
i nie zdarzy. Z tej przyczyny
zrodziliśmy się bez wprawy
i pomrzemy bez rutyny.”
,,Każdy przecież początek
to tylko ciąg dalszy,
a księga zdarzeń
zawsze otwarta w połowie.”
,,Czemu ty się, zła godzino,
z niepotrzebnym mieszasz lękiem?
Jesteś – a więc musisz minąć.
Miniesz – a więc to jest piękne.”
,,Jestem jaka jestem. Niepojęty przypadek, jak każdy przypadek.”
,,Umrzeć, tego nie robi się kotu.
Bo co ma począć kot
w pustym mieszkaniu …”
,,Moje znaki szczególne/ to zachwyt i rozpacz.”
,,Życie, choćby i długie, zawsze będzie krótkie.”
Drodzy Maturzyści!
W tym roku jesteście w wyjątkowo trudnej i stresującej sytuacji – w niepewności czekaliście na datę matur, a teraz czekacie na informacje o rekrutacji na studia. Ze względu na zamknięte uczelnie nie macie szansy wziąć udziału w dniach otwartych i dowiedzieć się więcej o swoich wymarzonych studiach.
Studenci wychodzą z pomocą – spotkają się z Wami on-line i opowiedzą o kierunkach studiów, uczelniach, ale także o różnych rozwojowych projektach, w których biorą udział, polecą wartościowe
miejsca studenckich spotkań i odpowiedzą na Wasze pytania. Dzięki temu otrzymacie trochę wsparcia w trudnych czasach, dowiecie się więcej o studiowaniu (i to z pierwszej ręki) a w efekcie świadomie i trafnie wybierzecie dalszą drogę swojego życia.
Spotkania w formie live’ów w grupie na Facebooku będą odbywały się w środy i piątki. Start 15 maja. Akcja potrwa do 26 czerwca.
Szczegóły znajdują się na stronie https://www.facebook.com/events/233351071322353/. Nie wiesz jaką uczelnię wybrać? Jaki kierunek będzie dla Ciebie najlepszy? Czy Twój wymarzony kierunek lub uczelnia spełnią Twoje oczekiwania? Dołącz do grupy i spotkaj się ze studentami z całej Polski. Dołącz do dedykowanej maturzystkom i maturzystom grupy na Facebooku, w której będą realizowane spotkania ze studentami
w formie live’ow: https://bit.ly/grupa_live
Więcej informacji dot. akcji możecie znaleźć na stronie programu „PROJEKTOR-wolontariat studencki”:
https://projektor.org.pl/knowhowdlamaturzystow_live_fb/
INFORMATOR DLA MATURZYSTÓW 2020
Wszystko o egzaminie maturalnym, wyborze kierunku studiów i uczelni, pierwszych krokach na studiach znajdziecie
w kolejnej, 29. już edycji „Informatora dla Maturzystów” Perspektywy. Goście Salonu Maturzystów otrzymają Informator po wypełnieniu Ankiety Maturzysty na stronie www.informator.perspektywy.pl
Publikacja zawiera kompendium wiedzy o zasadach przyjęć na wszystkie polskie uczelnie na rok akademicki 2020/21.
W wyborze najlepszego miejsca do studiowania z pewnością pomoże Ranking Kierunków Studiów, wskazujący gdzie warto studiować 68 najpopularniejszych kierunków. W tym wydaniu Informatora znalazły się także prezentacje trzech miast akademickich: Krakowa, Łodzi i Gdańska. Cykl „Miasta akademickie” będzie kontynuowany na łamach magazynu edukacyjnego Perspektywy i na portalu www.perspektywy.pl
JAK ODNIEŚĆ SUKCES?
Nie każdy z nas wie, czym on jest, ale każdy chciałby go zdobyć. Czym dla Ciebie jest sukces? Może jest to szczęście, spełnienie, bogactwo, liczne osiągnięcia? Jesteś jedyną osobą, która może odpowiedzieć na to pytanie. W tym krótkim poradniku znajdziesz kilka najważniejszych czynników, które pomogą Ci osiągnąć to, czego pragniesz.
1. Pasja. Jeśli chcesz osiągnąć sukces, musisz absolutnie kochać to, co robisz. W przeciwnym wypadku bardzo szybko stracisz zapał, gdy zaczną pojawiać się na Twej drodze porażki i wyzwania.
2. Ciężka praca. Nie da się osiągnąć niczego bez ciężkiej pracy. Pracuj dużo i intensywnie, a wtedy z pewnością dostaniesz nagrodę, na którą zasługujesz. Pamiętaj, że każdy ma swoją szansę na sukces i zwycięstwo. Jednak trzeba na nie najpierw zapracować.
3. Bądź w czymś dobry. Ćwicz, ćwicz i jeszcze raz ćwicz. Tu nie ma żadnej magii, ani tajemnych sztuczek. Aby coś osiągnąć, musisz być najlepszy w tym, co robisz.
4. Skup się na tym, co najważniejsze. Skoncentruj się na tym, co jest naprawdę ważne. Czas mija bezpowrotnie i nikt nie jest w stanie go zatrzymać. Dlatego zawsze rób to, co ma największy priorytet. Dzięki temu łatwiej będzie Ci przetrwać, gdy przytłoczy Cię ilość zadań do zrobienia.
5. Popychaj samego siebie. Droga, która prowadzi do sukcesu jest pełna obaw, zwątpienia i wyzwań. Jednak Tobie nie wolno się poddać. Cokolwiek się wydarzy musisz przez cały czas popychać samego siebie do przodu. Jeśli masz taką możliwość, to szukaj też wsparcia wśród bliskich. Dawaj sobie codzienną dawkę energii poprzez inspirujące cytaty na temat sukcesu oraz motywujące filmiki.
6. Służ innym. Niech wszystko to, co robisz, służy innym. Pamiętaj, że pomagając innym prędzej czy później wróci do Ciebie. Dodatkowo, gdy robisz coś dobrego, ludzie zdecydowanie chętniej Ci za to płacą. Współpraca jest właśnie tym, co prowadzi do sukcesu.
7. Miej pomysł. Bądź kreatywny i znajdź wyjątkowy sposób na robienie tego, co kochasz. Na świecie są miliony osób, które mogą wpaść na podobny pomysł do Twojego, dlatego musisz działać tak, aby wyróżnić się z tłumu.
8. Bądź wytrwały. Jest tylko jeden sposób, aby ponieś porażkę – poddać się. Pamiętaj, że jeśli stale dążysz do celu, to prędzej czy później osiągniesz sukces. Jest to tylko kwestia czasu, dlatego bądź wytrwały, a to gwarantuje Ci powodzenie!
Pamiętaj, że pomyślność nie jest czymś, co przytrafia się tylko wybranym. Jest efektem ciężkiej pracy. Jeśli będziesz wystarczająco wytrwały, sukces z pewnością zapuka do Twych drzwi.
,,Wirtualny leksykon pięknych i niepięknych słów”
„Wirtualny leksykon pięknych i niepięknych słów” powstaje na bazie wyników projektu „Mów do mnie pięknie…” zorganizowanego w lutym przez Bibliotekę Śląską. Do udziału zostali zaproszeni użytkownicy języka polskiego, którzy mieli zaproponować słowa i zwroty uważane przez nich za piękne, a z drugiej strony przywołać te, których uroda językowa budzi kontrowersje. Za najpiękniejsze zostały uznane słowa:
- rzęsiście,
- prażynka,
- ancymonek.
Instytut Monitorowania Mediów postanowił sprawdzić, jak te najpiękniejsze i mniej piękne słowa są używane przez internautów i użytkowników mediów społecznościowych. Trzy najpiękniejsze, czyli „ancymonek”, „prażynka” i „rzęsiście”, ukazują się w publikacjach średnio sześćset razy miesięcznie. Najczęściej pada słowo „rzęsiście”, które wykorzystywane jest w rozmaitych kontekstach. Mamy nie tylko rzęsiste brawa i deszcze, lecz także kółka z dymu, harmider czy gitary w utworze muzycznym. Z badania I M M wynika, że najpopularniejsze wśród pięknych słów: „rzęsiście” – 260 wzmianek miesięcznie – i „prażynka” – około 200 – mają raczej wydźwięk pozytywny, pojawiają się przede wszystkim w mediach społecznościowych i portalach. Słowo „ancymonek” – co do którego walorów estetycznych nie można mieć wątpliwości – używane jest nieco rzadziej (120 wzmianek), ale pojawia się w ironicznym użyciu. Jedna trzecia publikacji internetowych wykorzystuje to słowo z wydźwiękiem negatywnym, dlatego że użytkownicy korzystają z niego w kontekście ironicznym, na przykład określając w ten sposób nielubianych przez siebie polityków.
Częściej jednak w sieci pojawiają się słowa uznane za brzydkie i nieciekawe. Wśród niepięknych słów znalazły się:
- szpanować,
- flaki,
- flegma.
Liczba publikacji z ich użyciem jest dużo większa, nawet sześciokrotnie, w porównaniu z treściami zawierającymi piękne słowa. W internecie i social mediach pojawiają się cztery tysiące razy miesięcznie. Są to często słowa wykorzystywane jako obelgi, szczególnie w gorących internetowych dyskusjach. Dzięki powstającemu „Wirtualnemu leksykonowi pięknych (i niepięknych) słów”, który opracowuje Biblioteka Śląska, tych najładniejszych może jednak w polskim internecie przybywać.
W plebiscycie wyróżniona została także słowotwórczość. Słowa „razemek” i „razemka” to zaproponowana nazwa towarzysza życia. Może zastąpić prawne „konkubinat”. Nowe słowo miałoby określać związek romantyczny, choć nieformalny.
ROK ŚW. JANA PAWŁA II
Rok 2020 został ogłoszony Rokiem św. Jana Pawła II. 2 kwietnia obchodziliśmy 15. rocznicę śmierci, a 18 maja będziemy obchodzić 100. rocznicę urodzin papieża.
Przyszły papież urodził się w Wadowicach 18 maja 1920 roku, a pierwsze lata życia spędził w skromnej kamienicy przy ulicy Kościelnej 7. Podczas chrztu nadano mu imiona Karol Józef. Szkołę podstawową Karol Wojtyła ukończył w 1929 roku, a w 1938 roku szkołę średnią i przeniósł się do Krakowa. Rozpoczął studia polonistyczne na Uniwersytecie Jagiellońskim. Po wybuchu wojny przerwał studia, a w latach 1940 – 1941 pracował fizycznie – w kamieniołomie i zakładach chemicznych. Jesienią 1942 roku Wojtyła wstąpił do Krakowskiego Seminarium Duchownego. 1 listopada 1946 roku otrzymuje święcenia kapłańskie z rąk arcybiskupa Adama Sapiehy, w następnych latach wyjeżdża do Rzymu na studia teologiczne, a w 1948 roku rozpoczyna pracę kapłańską w parafii Niegowić koło Bochni. Studiuje równolegle na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego i uzyskuje doktorat z teologii moralnej. Od 1951 roku wykłada etykę społeczną w seminarium duchownym oraz pracuje na Wydziale Filozoficznym Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. 4 lipca 1958 roku Karol Wojtyła zostaje mianowany biskupem tytularnym, a 28 września 1958 roku konsekrowany na biskupa. Kolejny etap w życiu przyszłego papieża to 30 grudnia 1963 roku – nominacja na arcybiskupa metropolitę krakowskiego. 29 maja 1967 roku zostaje mianowany kardynałem. 16 października 1978 roku powołano go na papieża, przyjmuje imię Jan Paweł II.
Cytaty Jana Pawła II skierowane do młodzieży:
,,Młodość to pewien wymiar człowieczeństwa, który trzeba wypełnić prawdą i miłością. Młodość, prawda i miłość: to się musi spotkać.”
,,Jestem radosny, wy też bądźcie!”
,,Jak można kochać Boga, który jest niewidzialny, nie kochając człowieka, który jest obok nas?”
,,Nie lękajcie się waszej miłości i waszych głębokich pragnień szczęścia, prawdy, piękna i trwałej miłości.”
,,Ludzie są stworzeni do radości. Słuszne jest zatem wasze pragnienie szczęścia.”
,,Troska o dziecko (…) jest pierwszym i podstawowym sprawdzianem stosunku człowieka do człowieka.”
Drodzy Czytelnicy!
Oto 7 powodów, dla których warto czytać książki każdego dnia:
1. Czytelnictwo kształtuje charakter.
Czytając książki obyczajowe, o tematyce społecznej czy psychologicznej kształtujemy nasz charakter niezależnie od wieku. Oceniając pozytywne i negatywne zachowania oraz postępowania moralne, konfrontujemy działania bohaterów z naszym własnym sumieniem. Perypetie książkowych postaci niejednokrotnie bardzo dobrze odzwierciedlają nasze codzienne życie. Sprawia to, że jesteśmy dużo bardziej skłonni do refleksji nad decyzjami, które już podjęliśmy lub które są dopiero przed nami.
2. Czytanie poszerza zasób słownictwa.
Im więcej książek przeczytasz, tym więcej poznasz i zapamiętasz nowych słów. Już w latach trzydziestych Napoleon Hill, w książce „Myśl i bogać się”, zachęcał do poszerzenia zasobu słownictwa. Przyczynia się to do życiowego sukcesu – zarówno na polu prywatnym jak i zawodowym. Nowe słowa wspierają procesy myślowe, co przekłada się bezpośrednio na rzeczywiste działania oraz wyrażanie myśli i uczuć.
3. Czytanie poprawia pamięć.
Czytając pobudzasz wyobraźnię, tworzysz filmy i obrazy, łączysz nową wiedzę z tym, co już znasz. Czytanie wzmacnia „mięśnie pamięci”, tak samo jak podnoszenie ciężarów rozwija mięśnie kulturysty. Z każdą nową informacją mózg tworzy nowe synapsy, poprawia działanie już istniejących oraz spowalnia proces ich obumierania. Dzięki temu masz dużo większą szansę zachować lepszą pamięć, niż ludzie oglądający seriale telewizyjne.
4. Czytanie książki redukuje stres i wprawia Cię w lepszy nastrój.
Kiedy czytasz, Ty i Twój świat zostaje przeniesiony w inne miejsce, więc nie czujesz natłoku trudów codziennego życia. Podczas czytania, wszelkie błahostki dnia powszedniego odchodzą w niepamięć. Badania z 2009 roku pokazały, że czytając zaledwie kilkanaście minut dziennie, zmniejszasz poziom hormonów stresu nawet do 70%. Dzięki temu poprawia się Twoje samopoczucie i łatwiej Ci zasnąć.
5. Fikcja literacka zwiększa Twoją zdolność empatii.
Fikcja literacka przedstawia wyimaginowany świat. Wprowadza Cię w nowe relacje międzyludzkie i pokazuje różne formy zachowań. Innymi słowy zabiera Cię w krainę dostępną tylko miłośnikom książek. Dzięki temu masz większą zdolność do rozpoznawania i zrozumienia ludzkich emocji. Dzieje się tak, ponieważ błędy popełnione przez bohaterów literackich stanowią dla Ciebie świetną lekcję życia. Uczysz się na ich błędach i doświadczeniach. Nabywasz wiedzę na temat sposobów i możliwości zachowań w dotychczas nieznanych Ci sytuacjach.
6. Mole książkowe szybciej zapamiętują i uczą się nowych rzeczy.
Książki przekazują nam wiele wartościowych wiadomości, a także ciekawostek z różnych dziedzin życia i nauki. Sprawia to, że stajemy się mądrzejsi i inteligentniejsi. Patrzymy na świat z szerszej perspektywy, co czyni nas dużo bardziej obiektywnymi i potrafiącymi dystansować się do problemów. W trakcie lektury nasz mózg działa jak odtwarzacz wizualizując przeczytane fragmenty. Dzięki temu zabiegowi poprawia się nam pamięć. Jesteśmy w stanie szybciej i znacznie dłużej przechowywać informacje i wspomnienia.
7. Czytanie pomaga Ci myśleć w sposób analityczny.
Czy kiedykolwiek udało Ci się przeczytać powieść i samodzielnie przewidzieć jej zakończenie jeszcze w trakcie lektury? Jeśli tak, to znaczy, że książki umocniły Twoje umiejętności analitycznego myślenia i wyobraźnię. Im więcej czytasz, tym więcej jesteś w stanie dostrzec. Słowo drukowane kształtuje i rozwija również Twoje inne zdolności – łatwiej przyjdzie Ci sortować i przetwarzać informacje. Tym samym aktywizujesz zdolności logiczne przydatne przy podejmowaniu decyzji, uczeniu się czy rozwiązywaniu problemów.
Szanowni Uczniowie!
Serwis dyktanda.pl zaprasza na pierwszą edycje konkursu „Mistrz Dyktand i Mistrz Ortografii”. Jest on skierowany zarówno do lubiących tworzyć, jak i rozwiązywać dyktanda. Konkurs rozpoczyna się już 24 kwietnia, a będzie trwał do 24 maja. Oprócz mistrzowskich tytułów na zwycięzców czekają cenne nagrody. W puli nagród czeka ponad 130 atrakcyjnych paczek z nagrodami. Udział w konkursie i korzystanie ze strony są całkowicie bezpłatne. Przyłącz się do konkursu i naucz się ortografii z przyjemnością!
Konkurs odbędzie się w dwóch kategoriach: Mistrz Dyktand oraz Mistrz Ortografii. W pierwszej przewidziano pięć poziomów: klasy 1-3, 4-6, 7-8, szkoła średnia, dorośli (nauczyciele). Natomiast w drugiej, uczestnicy zawalczą w czterech kategoriach: klasy 1-3, 4-6, 7-8, szkoła średnia. Im więcej dyktand uczestnik utworzy lub poprawnie rozwiąże, tym więcej punktów zdobędzie, co przełoży się na wyższą pozycję w rankingu. Każdego dnia od 25 kwietnia będą do wygrania na facebook.com/dyktandapl/ dodatkowe nagrody.
Dodatkowe informacje oraz formularz rejestracyjny dostępne są na stronie: dyktanda.pl. Nagrody otrzyma łącznie 15
Mistrzów Dyktand – oznacza to nagrody za 1, 2 i 3 miejsce w każdej kategorii oraz 88 Mistrzów Ortografii – nagrody za 1, 2 i 3 miejsce, a także 19 nagród dodatkowych w czterech kategoriach. Poprzez facebook.com/dyktandapl/ nagrodzimy kolejne 30 osób. W paczkach z nagrodami znajdzie się ponad 600 nagród rzeczowych (głównie książkowych) przekazanych przez sponsorów. Nagrody zostaną dostosowane do kategorii wiekowej nagrodzonych.
Zachęcam Was do udziału w konkursie.
Drodzy Maturzyści!
By skutecznie uczyć się do matury nie wystarczy jedynie siedzieć nad książkami. Zastanawiałeś się, czemu czasami nie możesz się skupić i jesteś zmęczony ? Żeby do egzaminu podejść w jak najlepszej formie warto odrobinę zmienić także swój tryb życia, co pomoże Ci uzyskać równowagę i dobre samopoczucie.
1. Mądrze zaplanuj swój wolny czas – poczujesz się lepiej.
Każdemu należy się odrobina relaksu i ucieczka od stresów. Lecz to, co w swoim wolnym czasie robimy ma olbrzymie znaczenie dla jakości naszego wypoczynku. Warto zastanowić się nad tym chwilę. Przysłowie łacińskie mówi, że bezczynność nie daje spokoju. Oczywiście nie ma niczego złego w obejrzeniu serialu bądź spędzeniu chwili na Facebooku. Umiarkowane ,,odmóżdżenie„ bywa przyjemne. Jednak, jeżeli przez większość swojego wolnego czasu karmisz wirtualne krowy lub przerzucasz kanały w telewizji, to znak, że coś powinieneś zmienić. Zamiast oglądania kolejnej powtórki ,, W 11 „, przeczytaj książkę, którą dostałeś na święta rok temu. Upiecz ciastka albo przygotuj obiad dla rodziny. To czynności, po których będziesz bardzo zadowolony z siebie. Staraj się, by Twój relaks nie tylko sprawiał Ci przyjemność, ale przy okazji wzmacniał Twój umysł, tężyznę fizyczną i kreatywność – wtedy odpoczynek będzie pełen. Jeżeli jednak naprawdę danego dnia nic Ci się nie chce to po prostu… wycisz się. Połóż się na kanapie lub w gorącej kąpieli. Zrób sobie kakao lub ulubioną herbatę i zjedz kilka tych ciasteczek, co je wcześniej upiekłeś. Dobór muzyki też nie jest bez znaczenia. Nawet jeżeli kochasz ciężkie, głośne brzmienia, nie odpoczniesz przy nich. Do relaksu i odprężenia dobierz sobie muzykę spokojniejszą.
2. Zadbaj o higienę snu – będziesz miał więcej energii.
Łatwo mówić – trudniej wykonać. Spróbuj możliwie ustabilizować swój sen. Zamiast wylegiwać się w sobotę i niedzielę w łóżku, spróbuj wcześniej pójść spać poprzedniego dnia, a wstawaj zawsze o tej samej porze. Wydaje Ci się, że dobrze zasypiasz przy włączonej muzyce lub telewizorze? Nieprawda. Twoja sypialnia powinna być wyciszona i wolna od bodźców, które rozpraszają Twój umysł i utrudniają zapadnięcie w fazę głębokiego snu. Ponadto w ciągu dnia nie siedź z laptopem na łóżku. Od tego masz biurko, stół lub każdą inną przestrzeń w domu. Miejsce, w którym śpisz nie może być jednocześnie miejscem Twojej pracy – ma się kojarzyć jedynie z relaksem i wyciszeniem.
3. Popracuj nad swoją dietą – poczujesz się lżej.
Nie ma nic bardziej osłabiającego pracę umysłu niż pizza z podwójnym serem, czy wielka porcja frytek. Choć wydaje Ci się, że tłuste jedzenie poprawia nastrój, w rzeczywistości jest całkowicie odwrotnie. Jedzenie nadmiernej ilości tłuszczów
i węglowodanów pogłębia uczucie depresji i spowalnia proces myślenia. Zwróć uwagę na półki ze zdrową żywnością. Różne odmiany jabłek są dostępne przez cały rok. Truskawki skutecznie poprawią humor i dostarczą porcję witamin. Nie zapominaj o warzywach – brokuły, szpinak, bakłażan, marchewka to niezawodne źródła zdrowia i dobrego samopoczucia. Poszukaj
w Internecie ciekawych przepisów z Twoimi ulubionymi składnikami.
4. Uporządkuj swoje życie – uwolnij się od chaosu.
A zacznij od swojego pokoju. Po co Ci ta sterta starych czasopism na półce? Przetarte ciuchy, powinny wylądować
w kosztu, a te, których nie nosisz, bo Ci się znudziły, możesz rozdać lub zanieść do kosza na odzież używaną. Czy ten słonik na szczęście bez ucha i trąby, to faktycznie ważna dla Ciebie pamiątka, czy może jednak jego miejsce jest w śmietniku? Stare zabawki i gry, które przetrzymujesz na najwyższej półce szafy już dawno powinny wylądować u Twojego młodszego kuzyna, albo córki sąsiadki. Jeżeli dobrze się zastanowisz, możesz usunąć ze swojego życia mnóstwo niepotrzebnych przedmiotów. Zobaczysz, że poczujesz się znacznie lepiej patrząc na swój „odgruzowany” pokój. Nawet nie zdajesz sobie sprawy, jak nasz umysł obciążony jest strumieniem ciągle napływającej informacji. Jak go zatrzymać? Całkowicie się nie da – taki przywilej mają jedynie pustelnicy oraz mnisi i zakonnice w zamkniętych klasztorach. Ale możesz go trochę ograniczyć. Powyrzucaj niechcianych znajomych z Facebooka – a przynajmniej tych, którzy najbardziej zaśmiecają Ci ścianę informacjami, które zupełnie Cię nie interesują. Czy ten kolega z podstawówki, którego nie widziałeś od 10 lat naprawdę musi Ci wciąż pokazywać zdjęcia swojego psa lub samochodu? Czy ta dziewczyna, którą raz widziałeś na imprezie musi dzielić się z Tobą swoimi przemyśleniami dotyczącymi siostry matki swojego ex chłopaka? Po co Ci to? Odetnij się od obcych i ich problemów.
Oczywiście nie wszystko w Twoim życiu musi być idealnie uporządkowane, celowe i zdrowe. Jednak wprowadzenie tych wskazówek chociaż częściowo sprawi, że poczujesz się lepiej i będziesz miał więcej energii, a to niezawodnie wpłynie na szybkość i efektywność Twojej nauki.
Drodzy Uczniowie!
Czytanie książek to nie tylko ciekawa forma spędzania wolnego czasu czy źródło rozrywki. Historie literackich bohaterów są często dla czytelników inspiracją do rozwiązywania problemów, a nawet formą autoterapii. Zdarza się, że ulubione zdanie z książki staje się życiowym mottem.
Oto cytaty, które zawsze potrafią podnieść na duchu.
Inspiracja do docenienia piękna świata
Żyjąc w ciągłym pędzie zapominamy, o tym, co nas otacza. Kiedy przestaniesz zachwycać się zwykłymi rzeczami pomyśl, co możesz jeszcze odkryć.
„Czy to nie przyjemnie, że jest tak dużo rzeczy, które jeszcze poznamy? To właśnie sprawia, że ja się tak cieszę życiem… świat jest taki ciekawy… Nie byłby taki ani w połowie, gdybyśmy wszystko o nim wiedzieli, prawda?”
Lucy Maud Montgomery „Ania z Zielonego Wzgórza”.
Życie chwilą
Zamiast rozpamiętywania tego co było, lepiej ruszyć do przodu.
„Po prostu żyj dobrze. Po prostu żyj.”
Jojo Moyes „Zanim się pojawiłeś”
Wiara czyni cuda
Trudno się nie zgodzić ze słowami:
„Ci, którzy są wystarczająco szaleni, by myśleć, że są w stanie zmienić świat, są tymi, którzy go zmieniają.”
Przyjaźń jest piękna
O tym, że więzi międzyludzkie są ważne, przypomina nam jeden z najbardziej znanych cytatów z „Małego Księcia”:
„Przyjaciele są jak ciche anioły, które podnoszą nas, kiedy nasze skrzydła zapominają, jak latać.”
Antoine de Saint-Exupéry „Mały Książę”.
Otucha na gorsze dni
Podczas cięższych chwil warto przypomnieć sobie to zdanie:
„Nic, co jest wartościowe, nie jest łatwe.”
Lepiej być niż mieć
Wszystkim zależy na zdobywaniu kolejnych dóbr materialnych, ale należy uważać, aby nie przesadzić. Pogoń za rzeczami sprawia, że chcemy posiadać więcej i więcej, a z pewnością nie jest to przepis na szczęście, o czym może przypomnieć nam poniższa wypowiedź:
„Gdybym miała świat na własność, wszystko byłoby nonsensem.”
Lewis Carroll „Alicja w Krainie Czarów ”
Drodzy Uczniowie!
W najbliższym czasie zapraszam wszystkich uczniów na inscenizację „Króla Edypa” na e-scenie!
Spektakl online będzie można obejrzeć na kanale YOUTUBE Teatru Dramatycznego w dniu 18 kwietnia o godz. 19:00. Wyjątkowo możecie się spóźnić – link na FB i YT będzie działał do północy 😊
https://www.youtube.com/watch?v=sXpTsEo96TAWięcej informacji o spektaklach online znajdziecie w zakładce: https://teatrdramatyczny.pl/e-scena, a pełny repertuar na poszczególne dni sprawdzicie tutaj: https://teatrdramatyczny.pl/repertuar
KONKURS LITERACKI
Drodzy Uczniowie, w tym trudnym dla polskiej szkoły czasie, zachęcam was do wzięcia udziału w KONKURSIE
LITERACKIM ,,Twórczość wciąż żywa”. Szczegóły znajdziecie na stronie
http://www.bedzielepiej.org/index.php/2020/03/24/konkurs-literacki-tworczosc-wciaz-zywa-2/
Chętnych uczniów proszę o zapoznanie się z regulaminem konkursu, zestawem pytań i przysłanie mi prac do wglądu do 30.04.2020.
Pozdrawiam. B. Kita.
KONKURS NA RYSUNEK SATYRYCZNY, KOMIKS, MEM
Szanowni Państwo!
Wszyscy znajdujemy się obecnie w trudnej sytuacji. Z powodu konieczności przebywania w domach możemy czuć się „zniewoleni”. Jak radzić sobie z tą przymusową izolacją? Zachęcamy, aby odpowiedzi poszukać w nie tak znów odległej i nie do końca porównywalnej historii, której śladem są dokumenty, jakie w latach II wojny światowej wytworzyli jeńcy. Wiedzą Państwo, że pozostawili po tym niezwykle trudnym czasie… satyryczne rysunki?
Zasady są bardzo proste: co tydzień, w każdy poniedziałek, zaczynając od 6 kwietnia, na naszym Facebooku zamieścimy inspirację: fragmenty wspomnień, zdjęcia, korespondencję jeniecką (przykład w załącznikach). Zadanie konkursowe to wykonanie rysunku, komiksu czy mema na ich temat.
Na prace czekamy do każdego piątku, do godz. 12:00 (wysyłka na adres: m.cieslinski@cmjw.pl). Wszystkie prace opublikujemy na naszym profilu na Facebooku i do poniedziałku do godz. 12:00 będzie można na nie głosować. Wygra ten, kto dostanie najwięcej lajków. My nagrodzimy go również książką.
Więcej informacji znajdą Państwo na naszej stronie internetowej: cmjw.pl oraz na naszym profilu na Facebooku: https://www.facebook.com/CMJWLambinowiceOpole/
Serdecznie zapraszamy do udziału.
Dział Edukacji i Wystaw
Centralne Muzeum Jeńców Wojennych
ul. Muzealna 4, 48-316 Łambinowice
tel./fax 77 434 34 75
Drodzy Uczniowie!
Jako nauczyciel bibliotekarz zachęcam Was do przeczytania wywiadu przeprowadzonego z Olgą Tokarczuk – laureatką literackiej Nagrody Nobla https://kultura.onet.pl/wywiady-i-artykuly/olga-tokarczuk-wywiad-z-laureatka-literackiego-nobla/b9l5q7r i głębszego zastanowienia się nad słowami, które powiedziała na konferencji prasowej ,,powieść jest jednym z najlepszych wynalazków człowieka, bo jest to bardzo wyrafinowany sposób komunikacji międzyludzkiej”.
Drodzy bibliofile!
,,Kto czyta książki,żyje podwójnie”
Umberto Eco
Jako nauczyciel bibliotekarz chciałabym zachęcić Was do przeczytania książek, które wiele uczą ,pozwalają wyciągać wnioski i dzięki którym uzyskacie nowe spojrzenie na własne życie.
Książki, które warto przeczytać:
1. Mary Paterson ,, Mnisi i ja „.
2. Louise L. Hay ,, Możesz uzdrowić swoje życie ” .
3. Mark Vonnegut ,, Eden Express „.
4. Anthony de Mello ,, Przebudzenie „.
5. Tarryn Fisher ,, Never, never „.
6. Sara Pennypacker ,, Pax „.
7.Paulo Coelho ,, Alchemik „.
Miłego czytania.
Międzynarodowy Dzień Teatru
Międzynarodowy Dzień Teatru został ustanowiony na 27 marca, z inicjatywy Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (ITI) w roku 1961 dla upamiętnienia inauguracji w Paryżu w 1957 roku Teatru Narodów – festiwalu, na którym spotkały się zespoły z obu stron „żelaznej kurtyny”.
Aktor, gdy tylko wchodzi na scenę i zakłada maskę, staje się na moment kimś innym. To symbol, który skrywa jakąś tajemnicę, zamienia aktora w inną postać, którą widz musi odkryć. Serdecznie zapraszam do korzystania z zasobów internetowych i oglądania spektakli online i w ten sposób do włączenia się w święto teatru!
Konkurs
Osoby chętne proszę o zapoznanie się z regulaminem konkursu i przesłanie mi prac do wglądu na e-maila: beatakita72@o2.pl do 15.04.2020. Potem wypełnimy formularz zgłoszeniowy i wyślemy pracę do siedziby konkursu. Serdecznie zachęcam do wzięcia udziału w konkursie.
ZADANIE KONKURSOWE BRZMI: „Świat za sto lat. Jak go sobie wyobrażasz?”
Jak wziąć udział w konkursie?
- Opracować zadanie konkursowe dowolną techniką plastyczną lub literacką.
- Własnoręcznie podpisać dzieło.
- Wypełnić formularz zgłoszeniowy (dostępny na stronie www.tworzymykrakow.org/sercekapsuly).
- Zrobić zdjęcie/skan pracy i formularza
- Wysłać pracę i formularz na adres: sercekapsuly@tworzymykrakow.org
- W miarę możliwości oryginał pracy i formularza wysłać pocztą na adres Fundacji TworzyMY Kraków
Kto może wziąć udział w konkursie?
Wszyscy! Niezależnie od wieku i umiejętności! W naszej akcji liczy się pomysł na to jak będzie wyglądał świat w 2120 roku.
Terminy: Na prace czekamy do 30 kwietnia.
Jakie muszą być warunki techniczne prac?
- Prace literackie – dowolna forma literacka, max. 8000 znaków (opowiadanie, nowela, esej, reportaż, wywiad etc.)
i/lub
- Prace plastyczne – dowolna forma plastyczna nie przestrzenna, w rozmiarze max. A3 (rysunek, malarstwo, kolaż, komiks, grafika komputerowa, techniki mieszane etc.)
W dotychczasowych edycjach akcji wzięło udział blisko 4 000 dzieci i przeszło 1 000 szkół z całej Polski.
Celem przedsięwzięcia jest stworzenie przez uczestników dzieł literackich i plastycznych, które zostaną zamknięte w powstającej w Krakowie Kapsule Czasu i stanowić będą jej „Serce”.