Chemia

Aneks do zasad oceniania

ŚRODA 24.06.2020 r.

klasa I B

Temat; Powtórzenie i utrwalenie przerobionego materiału.

Proszę zapoznać się z filmem Zastosowanie soli w życiu człowieka

YouTube — autor Pan_Prezes

klasa I A

Temat: Powtórzenie i utrwalenie przerobionego materiału – odzież i opakowania.

Proszę zapoznać się z: Od odpadów do nowych produktów YouTube— autor Naturasieodplaca

WTOREK 23.06.2020 r.

klasa I D

Temat; Powtórzenie i utrwalenie przerobionego materiału.

Proszę zapoznać się z filmem Zastosowanie soli w życiu człowieka

YouTube — autor Pan_Prezes

PIĄTEK 19.06.2020 r.

klasa I C

Temat: Włókna naturalne, sztuczne i syntetyczne.

Proszę o opracowanie w/w tematu z podręcznika.

ŚRODA 17.06.2020 r.

klasa I B

Temat : Podsumowanie przerobionego materiału.

Zadanie: Napisz reakcje otrzymywania chlorku glinu, węglanu magnezu, siarczanu (VI) potasu, siarczku wapnia.

klasa I A

Temat: Włókna naturalne, sztuczne i syntetyczne.

Proszę o opracowanie w/w tematu z podręcznika.

WTOREK 16.06.2020 r.

klasa I D

Temat : Podsumowanie przerobionego materiału.

Zadanie: Napisz reakcje otrzymywania chlorku glinu, węglanu magnezu, siarczanu (VI) potasu, siarczku wapnia.

PIĄTEK 05.06.2020 r.

lekcja 4 klasa I C

Temat: Rodzaje opakowań

Proszę przeczytać z podręcznika w/w temat, a później obejrzeć prezentację PREZENTACJA DLA UCZNIÓW authorSTREAM www.authorstream.com/Presentation/kamilapirot-1764108-prezentacja-dla-uczniów

ŚRODA 03.06.2020 r.

lekcja 5 klasa I B

Temat: Prawo stałości składu

Proszę o opracowanie w/w tematu z podręcznika

Jeśli ktoś nie zrozumiał proszę o obejrzenie filmu: Prawo stałości składu związku chemicznego- YouTube- — autor chemiczny chichot.

lekcja 7 klasa I A

Temat: Rodzaje opakowań

Proszę przeczytać z podręcznika w/w temat, a później obejrzeć prezentację PREZENTACJA DLA UCZNIÓW authorSTREAM www.authorstream.com/Presentation/kamilapirot-1764108-prezentacja-dla-uczniów

WTOREK 02.06.2020 r.

lekcja 4 klasa I D

Temat: Prawo stałości składu

Proszę o opracowanie w/w tematu z podręcznika

Jeśli ktoś nie zrozumiał proszę o obejrzenie filmu: Prawo stałości składu związku chemicznego- YouTube- — autor chemiczny chichot.

PIĄTEK 29.05.2020 r.

lekcja 4 klasa I C

Temat: Rodzaje tworzyw sztucznych.

Proszę przeczytać i nauczyć się lekcji z podręcznika str. 163-171.

ŚRODA 27.05.2020 r.

lekcja 5 klasa I B

Temat: Objętość molowa gazów

1 mol pierwiastka w stanie gazowym zajmuje w warunkach normalnych 22,4 dm3 i jest to tzw. objętość molowa gazów. Prawo Avogadra mówi o tym, że gazy zajmujące jednakową objętość w określonych warunkach temperatury i ciśnienia zawierają taką samą liczbę cząsteczek.

Proszę obejrzeć film Objętość molowa gazów.YouTube — autor ChemioHolik.

lekcja 7 klasa I A

Temat: Rodzaje tworzyw sztucznych.

Proszę przeczytać i nauczyć się lekcji z podręcznika str. 163-171.

WTOREK 26.05.2020 r.

lekcja 4 klasa I D

Temat: Objętość molowa gazów

1 mol pierwiastka w stanie gazowym zajmuje w warunkach normalnych 22,4 dm3 i jest to tzw. objętość molowa gazów. Prawo Avogadra mówi o tym, że gazy zajmujące jednakową objętość w określonych warunkach temperatury i ciśnienia zawierają taką samą liczbę cząsteczek.

Proszę obejrzeć film Objętość molowa gazów.YouTube — autor ChemioHolik.

PIĄTEK 22.05.2020 r.

lekcja 4 klasa I C

Temat: Powtórzenie przerobionego materiału – leki.

Proszę zrobić test do zeszytu przedmiotowego.

ŚRODA 20.05.2020 r.

lekcja 5 klasa I B

Temat: Masa molowa i masa cząsteczkowa związków chemicznych.
Proszę obejrzeć wykład Masa cząsteczkowa YouTube — autor Irena Stalko
Masa atomowa jest podana w układzie okresowym Proszę przeczytać legendę do układu okresowego. Masa cząsteczkowa podawana jest w u, a masa molowa to to samo tylko podawana jest w g/ mol 
PS . Kto nie zrozumiał niech jeszcze obejrzy film
masa molowa YouTube-— autor – Crazy Chemik

lekcja 7 klasa I A
Temat: Powtórzenie przerobionego materiału – leki
Proszę zrobić test do zeszytu przedmiotowego.

WTOREK 19.05.2020 r.

lekcja 4 klasa I D

Temat: Masa molowa i masa cząsteczkowa związków chemicznych.

Proszę obejrzeć wykład Masa cząsteczkowa YouTube — autor Irena Stalko

Masa atomowa jest podana w układzie okresowym Proszę przeczytać legendę do układu okresowego. Masa cząsteczkowa podawana jest w u, a masa molowa to to samo tylko podawana jest w g/mol

PS. Kto nie zrozumiał niech jeszcze obejrzy film

masa molowa YouTube-— autor – Crazy Chemik

PIĄTEK 15.05.2020 r.

lekcja 4 klasa I C

Temat: Substancje uzależniające.

Proszę przeczytać lekcję z podręcznika strona 151-158 i zrobić notatkę do zeszytu.

O oto kilka ciekawostek , które powinny Was zainteresować.

Korzyści zdrowotne rzucenia palenia papierosów:

  • w ciągu 20 min Do normy wracają: ciśnienie tętnicze krwi, czynność serca oraz obniża się tętno.
  • w ciągu 8 godzin Zmniejsza się poziom tlenku węgla we krwi, a podnosi poziom tlenu.
  • w ciągu 24 godzin Zmniejsza się ryzyko ostrego zawału serca.
  • w ciągu 48 godzin Powraca do normy zmysł smaku i zapachu.
  • od 2 tygodni do 3 miesięcy Poprawie ulega stan układu krążenia. Zwiększa się wydolność fizyczna. -Wydolność płuc wzrasta o 30%.
  • od 1 do 9 miesięcy Poprawia się wydolność układu oddechowego, ustępuje kaszel duszności, zmęczenie.
  • po 1 roku O połowę zmniejsza się ryzyko zachorowania na chorobę niedokrwienną serca.
  • po 5 latach O połowę zmniejsza się ryzyko zachorowania na raka płuc oraz raka jamy ustnej przełyku i krtani. W dużym stopniu zmniejsza się ryzyko wystąpienia udaru mózgu.
  • po 10 latach Ryzyko zachorowania na chorobę niedokrwienną jest podobne jak u osoby nigdy nie palącej. Ryzyko zachorowania na raka jamy ustnej, krtani, przełyku, pęcherza moczowego i nerek nadal zmniejsza się.
  • po 15 latach Ryzyko zachorowania na raka płuca jest podobne jak u osoby nigdy nie palącej.

CIEKAWOSTKI

Czas a palenie

Nie trać czasu, rzuć palenie!

Każdy papieros – zabiera około 10 minut, jest to czas stracony na kupowanie papierosów i samo palenie. Dziennie – wypalenie jednej paczki papierosów zajmuje 3 godziny i 30 minut. Rocznie – prawie 1.160 godzin. W ciągu 10 lat – to aż 12.000 godzin.500 dni swojego życia przeznaczamy na trucie siebie i innych dymem tytoniowym.

Papierosy- wyraźna strona finansowa

1 dzień 5zł – czasopismo

4 dni 20zł – bilet do kina

1 tydzień 35zł – książka

1 miesiąc 155zł – ubranie

4 miesiące 620zł – rower górski

6 miesięcy 930zł – telewizor

1 rok 1860zł – 2-tygodniowe wczasy w Hiszpanii

10 lat 18600zł – działka rekreacyjna

40 lat 74400zł – wysokiej klasy samochód

Prognozy.

Co 13 sekund ktoś umiera z powodu palenia tytoniu. W nowym stuleciu nałóg ten będzie zabijać co 4 sekundy. Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że w Polsce prawie co drugi zgon mężczyzn w wieku 35-69 lat (przedwczesna umieralność) jest rezultatem palenia papierosów. Gdy dzisiejsza młodzież osiągnie wiek średni, umierać będzie na skutek palenia prawie 10 000 000 osób rocznie. Jeśli nic się nie zmieni w tej dziedzinie, będziemy świadkami wielkiej i dobrowolnej samozagłady. Pozdrawiam

ŚRODA 13.05.2020 r.

lekcja 5 klasa I B

Temat: Mol i liczba Avogadra

Proszę obejrzeć film: CO TO JEST MOL? – WYJAŚNIONY W 5 MINUT! | Chemia YouTube — autor Naukowe Pogotowie

lekcja 7 klasa I A

Temat: Substancje uzależniające.

Proszę przeczytać lekcję z podręcznika strona 151-158 i zrobić notatkę do zeszytu.

O oto kilka ciekawostek , które powinny Was zainteresować.

Korzyści zdrowotne rzucenia palenia papierosów:

  • w ciągu 20 min Do normy wracają: ciśnienie tętnicze krwi, czynność serca oraz obniża się tętno.
  • w ciągu 8 godzin Zmniejsza się poziom tlenku węgla we krwi, a podnosi poziom tlenu.
  • w ciągu 24 godzin Zmniejsza się ryzyko ostrego zawału serca.
  • w ciągu 48 godzin Powraca do normy zmysł smaku i zapachu.
  • od 2 tygodni do 3 miesięcy Poprawie ulega stan układu krążenia. Zwiększa się wydolność fizyczna. -Wydolność płuc wzrasta o 30%.
  • od 1 do 9 miesięcy Poprawia się wydolność układu oddechowego, ustępuje kaszel duszności, zmęczenie.
  • po 1 roku O połowę zmniejsza się ryzyko zachorowania na chorobę niedokrwienną serca.
  • po 5 latach O połowę zmniejsza się ryzyko zachorowania na raka płuc oraz raka jamy ustnej przełyku i krtani. W dużym stopniu zmniejsza się ryzyko wystąpienia udaru mózgu.
  • po 10 latach Ryzyko zachorowania na chorobę niedokrwienną jest podobne jak u osoby nigdy nie palącej. Ryzyko zachorowania na raka jamy ustnej, krtani, przełyku, pęcherza moczowego i nerek nadal zmniejsza się.
  • po 15 latach Ryzyko zachorowania na raka płuca jest podobne jak u osoby nigdy nie palącej.

CIEKAWOSTKI

Czas a palenie

Nie trać czasu, rzuć palenie!

Każdy papieros – zabiera około 10 minut, jest to czas stracony na kupowanie papierosów i samo palenie. Dziennie – wypalenie jednej paczki papierosów zajmuje 3 godziny i 30 minut. Rocznie – prawie 1.160 godzin. W ciągu 10 lat – to aż 12.000 godzin.500 dni swojego życia przeznaczamy na trucie siebie i innych dymem tytoniowym.

Papierosy- wyraźna strona finansowa

1 dzień 5zł – czasopismo

4 dni 20zł – bilet do kina

1 tydzień 35zł – książka

1 miesiąc 155zł – ubranie

4 miesiące 620zł – rower górski

6 miesięcy 930zł – telewizor

1 rok 1860zł – 2-tygodniowe wczasy w Hiszpanii

10 lat 18600zł – działka rekreacyjna

40 lat 74400zł – wysokiej klasy samochód

Prognozy.

Co 13 sekund ktoś umiera z powodu palenia tytoniu. W nowym stuleciu nałóg ten będzie zabijać co 4 sekundy. Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że w Polsce prawie co drugi zgon mężczyzn w wieku 35-69 lat (przedwczesna umieralność) jest rezultatem palenia papierosów. Gdy dzisiejsza młodzież osiągnie wiek średni, umierać będzie na skutek palenia prawie 10 000 000 osób rocznie. Jeśli nic się nie zmieni w tej dziedzinie, będziemy świadkami wielkiej i dobrowolnej samozagłady. Pozdrawiam

WTOREK 12.05.2020 r.

lekcja 4 klasa I D

Temat: Mol i liczba Avogadra

Proszę obejrzeć film: CO TO JEST MOL? – WYJAŚNIONY W 5 MINUT! | Chemia YouTube — autor Naukowe Pogotowie

PIĄTEK 08.05.2020 r.

lekcja 4 klasa I C

Temat: Powtórzenie przerobionego materiału – żywność.

Proszę o rozwiązanie testu i przesłanie na adres ewadrabek@onet.eu do 8.05.2020 r.

ŚRODA 06.05.2020 r.

lekcja 5 klasa I B

Temat: Metody otrzymywania soli tlenowych i beztlenowych.

Zadanie 1

Proszę o napisanie wszystkimi możliwymi sposobami otrzymywanie: chlorku sodu, siarczanu (VI) wapnia.

Podałam waszej Pani oceny. Jeśli, ktoś chciałby się poprawić proszę o kontakt.

lekcja 7 klasa I A

Temat: Rodzaje substancji leczniczych. Dawka lecznicza i dawka toksyczna.

Proszę o zapoznanie się z prezentacją – Rodzaje substancji leczniczych – studylibpl.com i zrobienie notatki do zeszytu. W podręczniku strona 141- 150.

WTOREK 05.05.2020 r.

lekcja 4 klasa I D

Temat: Metody otrzymywania soli tlenowych i beztlenowych.

Zadanie 1

Proszę o napisanie wszystkimi możliwymi sposobami otrzymywanie: chlorku sodu, siarczanu (VI) wapnia.

ŚRODA 29.04.2020 r.

lekcja 7 klasa I A

Temat : Sprawdzian wiadomości – żywność.

Proszę o wykonanie w/w testu i przesłanie do 1.05.2020r POZDRAWIAM

lekcja 5 klasa I B

Temat: Sole – metody otrzymywania soli.

Kolejne metody otrzymywania soli:

sól 1 + sól 2→ sól3+ sól 4

kwas1+   sól 2→ kwas2 + sól1

wodorotlenek1+ sól 2→ wodorotlenek2+ sól1

Proszę otrzymać tymi 3 metodami podane sole:

Cu(NO3)2, Fe2(SO4)3, Mg3(PO4)2, HgSO4, CaSO3

WTOREK 28.04.2020 r.

lekcja 4 klasa I D

Temat: Sole – metody otrzymywania soli.

Kolejne metody otrzymywania soli:

sól 1 + sól 2→ sól3+ sól 4

kwas1+   sól 2→ kwas2 + sól1

wodorotlenek1+ sól 2→ wodorotlenek2+ sól1

Proszę otrzymać tymi 3 metodami podane sole:

Cu(NO3)2, Fe2(SO4)3, Mg3(PO4)2, HgSO4,CaSO3

PIĄTEK 24.04.2020 r.

lekcja 4 klasa I C

Temat: : Podsumowanie – żywność.

Proszę o obejrzenie filmu: Aromaty i barwniki – dodatki do żywności – YouTube — autor Akademia Dietetyki.

Za tydzień sprawdzian z żywności.

ŚRODA 22.04.2020 r.

lekcja 4 klasa I B

Temat : Metody otrzymywania soli – cd.

4. Tlenek metalu + tlenek niemetalu → sól

5. Wodorotlenek + tlenek niemetalu → sól + woda

Są to kolejne metody otrzymywania soli. Proszę rozwiązać zadanie .

Zadanie 1

Otrzymaj podane sole w/w metodami

Cu(NO3)2, Fe2(SO4)3, Mg3(PO4)2,HgSO4, CaSO3,

ZAPAMIĘTAJ !

w/w METODAMI NIE OTRZYMASZ SOLI BEZTLENOWYCH

lekcja 7 klasa I A

Temat: : Podsumowanie – żywność.

Proszę o obejrzenie filmu: Aromaty i barwniki – dodatki do żywności – YouTube — autor Akademia Dietetyki.

Za tydzień sprawdzian z żywności.

WTOREK 21.04.2020 r.

lekcja 4 klasa I D

Temat : Metody otrzymywania soli – cd.

Tlenek metalu + tlenek niemetalu →sól

Wodorotlenek + tlenek niemetalu → sól + woda

Są to kolejne metody otrzymywania soli

Proszę rozwiązać zadanie

Zadanie 1

Otrzymaj podane sole w/w metodami

Cu(NO3)2, Fe2(SO4)3, Mg3(PO4)2, HgSO4,CaSO3

PIĄTEK 17.04.2020 r.

lekcja 4 klasa I C

Temat: Dodatki do żywności.

Proszę o przeczytanie w/w tematu w podręczniku i zrobienie notatki .

ŚRODA 15.04.2020 r.

lekcja 5 klasa I B

Temat : Sole – metody otrzymywania soli

Sposoby otrzymywania soli: 

tlenek metalu + kwas → sól + woda

wodorotlenek + kwas → sól + woda

metal + kwas → sól + wodór

Zadanie 1

Napisz reakcje otrzymywania następujących soli:

azotanu(V) magnezu, siarczanu (VI) sodu, chlorku wapnia, siarczku potasu, fosforanu (V) glinu.

lekcja 7 klasa I A

Temat: Dodatki do żywności.

Proszę o przeczytanie w/w tematu w podręczniku i zrobienie notatki.

ŚRODA 08.04.2020 r.

lekcja 5 klasa I B

Temat : Sole – metody otrzymywania soli

Proszę o obejrzenie filmu pt. Metody otrzymywania soli NO i JUŻ.

Życzenia świąteczne:

Życzę Wam, Kochani,
aby te Święta Wielkanocne
wniosły do Waszych serc
wiosenną radość i świeżość,
pogodę ducha, spokój, ciepło i nadzieję

lekcja 7 klasa I A

Temat: Dodatki do żywności.

Proszę o obejrzenie filmu – Dodatki do żywności – Przebudzenie do zdrowia, Smaczny Temat. Dodatki do żywności.

Życzenia świąteczne: 

Niech Wam będzie słonecznie, wiosennie i świątecznie! Niech wielkanocny czas przepełni Was zadumą i cichą radością, niech przyniesie zdrowie i odpoczynek. POZDRAWIAM

WTOREK 07.04.2020 r.

lekcja 4 klasa I D

Temat : Sole – metody otrzymywania soli

Proszę o obejrzenie filmu pt. Metody otrzymywania soli NO i JUŻ.

Życzenia świąteczne:

Życzę Wam, Kochani,
aby te święta wielkanocne
wniosły do Waszych serc
wiosenną radość i świeżość,
pogodę ducha, spokój, ciepło i nadzieję.
Życzenia wielkanocne składa E . Drabek

POZDRAWIAM

PIĄTEK 03.04.2020 r.

 lekcja 4 klasa I C

Temat lekcji : Fermentacja i inne przemiany żywności

Proszę o zapoznanie się z lekcją w podręczniku i zrobienie notatki do zeszytu.

ŚRODA 01.04.2020 r.

lekcja 5 klasa I B

Temat : Sole

  1. Proszę o zapoznanie się z filmem YouTube Wzory i nazwy soli. — autor chemiczny chichot
  2. Proszę o rozwiązanie zadań do zeszytu:

Zadanie 1

Nazwij podane sole: NaCl, KBr, CuI2, Cu(NO3)2, Fe2(SO4)3, Mg3(PO4)2,

Nazwij podane sole: HgSO4, CrBr3, CaSO3, NH4NO3, (NH4)3PO4, NH4I

Zadanie 2

Podaj wzory następujących soli: azotan(V) wapnia, azotan(III) sodu, siarczan(VI) chromu(III)

Podaj wzory następujących soli: chlorek bizmutu(III), bromek magnezu, fluorek wapnia

Podaj wzory następujących soli: manganian(VI) niklu(II), chromian(VI) potasu, chromian(VI) rtęci(II)

lekcja 7 klasa I A

Temat zajęć: Fermentacja i inne przemiany żywności.

Proszę przeczytać temat z podręcznika i zrobić notatkę do zeszytu.

WTOREK 31.03.2020 r.

lekcja 4 klasa I D

Temat : Sole

  1. Proszę o zapoznanie się z filmem YouTube Wzory i nazwy soli. — autor chemiczny chichot
  2. Proszę o rozwiązanie zadań do zeszytu:

Zadanie 1

Nazwij podane sole: NaCl, KBr, CuI2, Cu(NO3)2, Fe2(SO4)3, Mg3(PO4)2,

Nazwij podane sole: HgSO4, CrBr3, CaSO3, NH4NO3, (NH4)3PO4, NH4I

Zadanie 2

Podaj wzory następujących soli: azotan(V) wapnia, azotan(III) sodu, siarczan(VI) chromu(III)

Podaj wzory następujących soli: chlorek bizmutu(III), bromek magnezu, fluorek wapnia

Podaj wzory następujących soli: manganian(VI) niklu(II), chromian(VI) potasu, chromian(VI) rtęci(II)

PIĄTEK 27.03.2020 r.

lekcja 4 klasa I C

Temat lekcji: Zasady zdrowego żywienia

Proszę zapoznać się z filmami: 

  1. 10 zasad zdrowego odżywiania – https://www.youtube.com/watch?v=DF4znGEcBPU
  2. Piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej 2016 – nowe spojrzenie na zdrowie i żywienie –https://www.youtube.com/watch?v=pPdY-Mjcdmo

Po obejrzeniu w/w filmów proszę wykonać Test

ŚRODA 25.03.2020 r.

lekcja 5 klasa I b

Temat: Powtórzenie wiadomości

Załącznik – Zadania do rozwiązania

Proszę o przesłanie rozwiązań do dnia 7.04.2020r mailowo – ewadrabek@onet.eu. z czytelnym podpisem imię i nazwisko, klasa oraz które zadanie i z którego dnia zostało przesłane.

lekcja 7 klasa I A

Temat lekcji: Zasady zdrowego żywienia

Proszę zapoznać się z filmami: 

  1. 10 zasad zdrowego odżywiania – https://www.youtube.com/watch?v=DF4znGEcBPU
  2. Piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej 2016 – nowe spojrzenie na zdrowie i żywienie –https://www.youtube.com/watch?v=pPdY-Mjcdmo

Po obejrzeniu w/w filmów proszę wykonać Test

WTOREK 24.03.2020 r.

lekcja 4 klasa I D

Temat: Powtórzenie wiadomości

Załącznik – Zadania do rozwiązania

Proszę o przesłanie rozwiązań do dnia 30.03.2020 r. mailowo – ewadrabek@onet.eu. z czytelnym podpisem imię i nazwisko, klasa oraz które zadanie i z którego dnia zostało przesłane,

16.03.2020 r. – 20.03.2020 r.

KLASY: I A i I C

Proszę o opracowanie i powtórzenie następujących zagadnień:

Podstawowe składniki żywności : białka , tłuszcze , węglowodany , sole mineralne i witaminy.

 Proszę o zapoznanie się z ich składem/ budową i rolą jaka pełnią w organizmie.

Proszę o napisanie przykładowego jadłospisu – 5 posiłki -I śniadanie, II śniadanie , obiad , podwieczorek , kolacja ( łącznie z ich wartościami energetycznymi ) dla ucznia / uczennicy 17 -letniej.

KLASY: I D i I B

Proszę powtórzyć sobie wzory sumaryczne i strukturalne tlenków , wodorotlenków i kwasów oraz ich metody otrzymywania. Zagadnienia te są potrzebne do kolejnego działu – SOLE, który będziemy realizować po powrocie do szkoły.

Klasę I B proszę o przygotowanie się do kartkówki z kwasów.