Pomoc psychologiczno – pedagogiczna

Bezpieczne wakacje

Za tydzień oficjalne rozpoczęcie wakacji. To czas wypełniony licznymi podróżami, przemieszczaniem się i dużą ilością aktywności na świeżym powietrzu. O czym powinniśmy pamiętać? W tym roku wakacje będą zupełnie inne niż te, o których zawsze pamiętamy. Kwestia bezpieczeństwa podczas wypoczynku jest tu niezwykle ważna, bo oprócz podstawowych zasad, jakich musimy przestrzegać co roku, dochodzą wszelkie obostrzenia i ograniczenia, związane z trwającą pandemią koronawirusa.

Przede wszystkim warto podejść do wszystkiego ze spokojem. Na miejsce swojego wypoczynku wybierać sprawdzone miejsca, zlokalizowane z dala od ludzi. Warto również unikać dużych skupisk ludzi. Musimy zdać sobie sprawę z tego, że w obecnym czasie liczy się nie tylko nasze bezpieczeństwo, ale również pozostałych wypoczywających osób. Na wakacje każdy czeka z utęsknieniem. Postarajmy się więc, by był to mile i bezproblemowo spędzony czas.

Podstawowe zasady bezpieczeństwa podczas wakacji

Warto podkreślić, że zasady nieco różnią się od tego, w jakim regionie będziemy wypoczywać. Poniżej zestawienie najważniejszych zasad, które obowiązują podczas wypoczynku nad wodą, w górach, podczas spacerów do lasów i wypraw rowerowych.

O czym pamiętać podczas wypoczynku nad wodą?

Nie da się ukryć, że spora część osób spędzi tegoroczny urlop nad morzem, nad jeziorami, czy innymi otwartymi zbiornikami wodnymi. Woda, nawet z pozoru płytka, może okazać się zagrożeniem. O czym przede wszystkim musimy pamiętać?

1. Na kąpiel i pływanie wybierajmy zawsze miejsca bezpieczne i strzeżone. Jeśli kąpielisko znajduje się pod nadzorem ratownika, to zawsze stosujmy się do jego poleceń.

2. Zwracajmy uwagę na kolor flagi, wywieszanej na kąpielisku. Jeśli jest flaga biała, to z powodzeniem możemy pływać. Jeśli czerwona lub czarna, to pod żadnym pozorem nie wolno nam wchodzić do wody.

3. Nie wolno się kąpać przy śluzach, mostach, czy innego typu budowlach wodnych, a także w brudnej wodzie i tam, gdzie są silne wiry i prądy.

4. Wybierając się na plażę, pamiętajmy o zabraniu kremu z filtrem UV, nakrycia głowy oraz okularów przeciwsłonecznych.

5. Unikajmy kąpieli w rwących rzekach, bo wystarczy niewielkie poślizgnięcie się na kamieniu, by porwał nas nurt rzeki.

6. Na plażę warto jest zabrać ze sobą wodę oraz coś do jedzenia.

7. Jeśli przez długi czas przebywaliśmy na słońcu, warto jest odczekać przez chwilę w cieniu, zanim postanowimy wejść do wody. Nasz organizm może doznać tzw. szoku termicznego.

8. Pod żadnym pozorem nie wolno nam wchodzić do wody po spożyciu alkoholu, podczas burzy, czy mgły.

9. Nie ryzykujmy skoków do wody “ na główkę” – nawet w miejscu bezpiecznym może przydarzyć się nieszczęśliwy wypadek.

10. Unikajmy pływania w pobliżu wodorostów. Warto zwrócić uwagę na dno i ukształtowanie zbiornika.

11. Pływajmy na obszarze wyznaczonym przez boje.

12. Podczas wypraw na kajaki, rowery wodne, czy motorówki, koniecznie zakładajmy kapoki ratunkowe.

Zasady bezpieczeństwa podczas wypoczynku w górach

Tu wszelkie zasady są również ważne, jak te, do których musimy się stosować podczas wypoczynku nad wodą. Każdy z polskich regionów górskich jest miejscem chętnie wybieranym na wakacyjny wypoczynek. Na pewno można się spodziewać sporego zainteresowania i tłumów turystów. O czym należy pamiętać podczas wypoczynku w górach?

1. Wybierajmy szlaki o takim poziomie trudności, które będziemy w stanie pokonać. Początkujący miłośnik gór powinien spacerować łatwymi szlakami.

2. Zawsze pamiętajmy, by mieć przy sobie naładowany telefon i zapisany numer GOPR – 601 100 300.

3. Przed wyjściem na szlak, warto jest poinformować gospodarza obiektu, w którym przebywamy o tym, gdzie dokładnie się dziś wybieramy.

4. W góry najlepiej jest wyruszać wczesnym rankiem.

5. Uważnie śledźmy prognozy pogody, bo nawet podczas bezchmurnej i słonecznej aury, może zdarzyć się burza. Pod żadnym pozorem nie wychodźmy w góry podczas burzy. Jeśli podczas zdobywania szczytów trafimy na niepogodę, w miarę możliwości szukajmy najbliższej możliwości schronienia.

6. Na wyjścia wybierajmy sprawdzone, oznaczone szlaki, na których znajdują się schroniska, szałasy.

7. Koniecznie zabierzmy ze sobą mapę.

8. Zapakujmy do plecaka ciepłą kurtkę, nawet gdy upalny dzień. Na szczycie górskim temperatura może wynosić zaledwie kilka stopni powyżej 0, jak ma to chociażby miejsce w przypadku Śnieżki.

9. Pamiętajmy o prowiancie i okularach przeciwsłonecznych.

10. W przypadku nagłej zmiany pogody, koniecznie szukajmy podstawowych, kolorowych oznaczeń szlaku turystycznego.

O czym pamiętać podczas spaceru do lasu?

W ostatnich dniach, to właśnie ta forma aktywności cieszy się dużym zainteresowaniem turystów. Ma to przede wszystkim ścisły związek z trwającą na świecie pandemią. Każdy szuka miejsca odosobnienia, w którym panuje cisza i spokój. Las jest w stanie nam to wszystko zagwarantować. Jak wyglądają podstawowe zasady bezpieczeństwa, związane z naszym wyjściem do lasu.

1. Unikajmy zaprószenia ognia – ze względu na panującą w Polsce suszę, nawet najdrobniejsza iskra może spowodować ogromny pożar.

2. Nie zaśmiecaj lasu! Zabierz śmieci ze sobą i wyrzuć je w wyznaczonym miejscu, do tego przeznaczonym.

3. Jeśli podczas spaceru spotkamy dzikie zwierzęta, to pod żadnym pozorem nie wolno nam ich dokarmiać.

4. Warto jest zaopatrzyć się w preparaty przeciwko komarom i kleszczom – w lesie w okresie letnim jest ich naprawdę mnóstwo.

5. Jeśli zauważymy pożar, od razu dzwońmy po straż pożarną. Pod żadnym pozorem nie podchodźmy do ognia.

6. Warto wybrać się na spacer oznaczonymi trasami – w lesie naprawdę łatwo jest się zgubić.

Wycieczka rowerowa – podstawowe zasady bezpieczeństwa

W okresie wakacji, ta forma aktywności cieszy się szczególnym zainteresowaniem. By nasza podróż była bezpieczna, warto przestrzegać kilku podstawowych zasad i to niezależnie, czy jeździmy ulicą, drogą rowerową, czy polną droga. By nasza wycieczka była bezpieczna, powinniśmy:

1. Starać się podróżować pojedynczo. Jeśli jedziemy w grupie, nigdy nie jedziemy obok siebie, tylko jeden za drugim – daje to możliwość łatwego i swobodnego wyprzedzenia nas przez innych uczestników ruchu drogowego.

2. Dla naszego bezpieczeństwa warto jest zawsze jeździć w kasku.

3. Warto mieć przy sobie apteczkę lub takie podstawowe środki jak opatrunek, woda utleniona, plastry.

4. Zawsze sygnalizujmy zamiar zmiany kierunku jazdy.

5. Zachowajmy należytą ostrożność i koncentrację podczas podróży rowerem.

6. Warto zwolnić na krętych drogach.

7. Wybierajmy długość i stopień trudności trasy adekwatną do naszych możliwości.

Pandemia koronawirusa a bezpieczny wypoczynek podczas wakacji

Wiele osób z pewnością zastanawia się nad tym, jak będzie wyglądał nasz wakacyjny wypoczynek, w związku z ograniczeniami wprowadzonymi w związku z trwającą pandemią koronawirusa. Od 4 maja działalność wznowiły obiekty noclegowe, a przemieszczanie po Polsce znów stało się możliwe. Właściciele obiektów muszą przestrzegać zaleceń.

Jeśli chodzi o nasz wypoczynek, to warto przede wszystkim wybrać noclegi w ustronnym miejscu, jeśli chcemy uniknąć tłumów. Podobne zasady obowiązują w przypadku popularnych turystycznie i obleganych miejsc. Warto ich unikać. Oczywiście do odwołania musimy nosić maseczki ochronne w przestrzeniach zamkniętych.

Mam nadzieję, że każda z osób to czytających, weźmie sobie powyższe zasady głęboko do serca. Celem nas wszystkich jest to, by nadchodzące wakacje były bezpieczne dla wszystkich. Dzięki temu każdy wypoczynek będzie o wiele lepszy i przyjemniejszy.

 NARKOTYKI – CZY TO MOŻE DOTYCZYĆ MOJEGO DZIECKA?

Co każdy rodzic powinien wiedzieć?

Po pierwsze: narkotyki rzeczywiście stanowią realne niebezpieczeństwo i kontakt z nimi może przydarzać się każdemu dziecku.

Po drugie: wiele zależy właśnie od rodziców i to oni mogą mieć duży wpływ na to, czy ich dziecko sięgnie po narkotyki.

Co więc robić?

Po pierwsze: zdobyć rzetelne informacje na temat narkotyków – ich rodzajów, sposobu działania, konsekwencji zażywania

Po drugie: nauczyć się rozpoznawać sygnały ostrzegawcze, wskazujące na zażywanie narkotyków.

Na co zwrócić uwagę, czyli sygnały ostrzegawcze

Pierwsze próby z narkotykami dzieci najczęściej starają się ukryć przed rodzicami, ale konsekwencją tych kontaktów, szczególnie nasilających się kontaktów, są widoczne zmiany w zachowaniu oraz wyglądzie. Sygnały ostrzegawcze to właśnie wszelkie zmiany w zachowaniu i wyglądzie dziecka, które można zaobserwować.

Co zatem powinno zaniepokoić?

1. Zmiany w zachowaniu:

 Zmiany w wyglądzie zewnętrznym

– nagłe zmiany nastroju i aktywności, okresy wzmożonego ożywienia, przeplatane okresami zmęczenia i ospałością
– nadmierny apetyt lub brak apetytu
– spadek zainteresowania ulubionymi zajęciami
– pogarszanie się ocen, wagary, konflikty z nauczycielami
– izolowanie się od innych domowników, zamykanie się w pokoju, niechęć do rozmów, unikanie kontaktu
– łamanie ustalonych zasad
– napady złości lub nawet agresji
– nagła zmiana grona przyjaciół
– niewytłumaczalne spóźnienia, późne powroty, noce poza domem
– częste kłamstwa
– wynoszenie wartościowych rzeczy z domu
– trudno wytłumaczalny przypływ gotówki
– tajemnicze, krótkie rozmowy telefoniczne
– nagłe, niespodziewane wyjścia

– nowy styl ubierania się

-spadek ciężaru ciała
– częste przeziębienia, przewlekły katar, krwawienia z nosa
– bóle różnych części ciała
– zaburzenia pamięci oraz toku myślenia
– przekrwione oczy
– zwężone lub rozszerzone źrenice
– bełkotliwa, niewyraźna mowa
– słodkawa woń oddechu, włosów, ubrania
– ślady po ukłuciach, ślady krwi na ubraniu, bieliźnie
– nagły brak zainteresowania swoim wyglądem, nieprzestrzeganie zasad higieny

Najczęściej nie należy oczekiwać możliwości znalezienia „u dziecka” narkotyków, gdyż z pewnością są one starannie ukrywane lub w ogóle nie ma ich w domu. Częściej można znaleźć pośrednie dowody używania narkotyków. Mogą to być na przykład:

– przypalone kawałki cienkiej folii,   fajki domowej roboty lub lufki,  foliowe woreczki z resztką białego proszku, tabletkami lub suszem,  leki bez recepty lub nieznane recepty, resztki skrętów

Istotne jest to, iż:

– nie wszystkie z wymienionych objawów muszą się pojawić

– dopiero pojawienie się kilku z nich może wskazywać na narkotyki

– jest mało prawdopodobne, aby wszystkie objawy wystąpiły jednocześnie

– im głębsza faza uzależnienia, tym objawy będą silniej widoczne

Dodatkowo należy pamiętać, że niektóre z wyżej wymienionych zachowań czy postaw mogą mieć inne przyczyny, takie jak kłopoty szkolne czy rodzinne lub niepowodzenia w kontaktach z rówieśnikami, które również należy starać się rozwiązać wraz z dzieckiem. Niektóre z podanych wcześniej zachowań mogą być jedynie objawami okresu dojrzewania.

Warto więc obserwować dziecko i rozmawiać z nim – starać się jak najwięcej dowiedzieć o jego życiu, przyjaciołach, trudnościach czy kłopotach. Zmian w zachowaniu, a tym bardziej w wyglądzie nie należy jednak lekceważyć ani próbować rozwiązywać awanturą. Najlepszym wyjściem z sytuacji jest często kontakt z najbliższą poradnią uzależnień czy punktem konsultacyjnym lub po prostu z psychologiem.

Co to są testy do wykrywania narkotyków w organizmie?

Jeżeli rodzice podejrzewają, że dziecko może zażywać narkotyki i wyczerpały się ich pomysły i sposoby na „zdiagnozowanie” tych podejrzeń, warto czasem sprawdzić to za pomocą testu. W wielu aptekach (choć nie we wszystkich) dostępne są cztery rodzaje testów do wykrywania narkotyków w moczu – na obecność marihuany/ haszyszu, amfetaminy, kokainy i morfiny. Zanim rodzic kupi test powinien zorientować się mniej więcej, jaki narkotyk może wchodzić w grę, ile czasu upłynęło od ewentualnego zażycia i czy mocz, który otrzymuje od dziecka jest na pewno jego moczem. Testy odpowiedzą na pytanie, czy dany narkotyk wystąpił w moczu osoby badanej, a więc czy osoba ta zażywała dany narkotyk, ale nie odpowiedzą na pytanie czy dziecko jest uzależnione, czy bierze także inne narkotyki, czy bierze często lub jak długo zażywa. Obok testów wykrywających narkotyki w moczu, istnieją także testy wykrywające narkotyki we krwi. Można z nich skorzystać odpłatnie w niektórych poradniach uzależnień.

Co robić, kiedy dziecko ma już za sobą kontakt z narkotykami?

Może się zdarzyć, iż pomimo najlepszych starań rodziców, uwagi i znajomości tematu dziecko sięgnie po narkotyki.

Nie można wtedy:

– wpadać w panikę

– przeprowadzać ważnych rozmów, kiedy dziecko jest pod wpływem narkotyku

– udawać, że nic się nie stało i zaprzeczać faktom

– usprawiedliwiać dziecka

– nadmiernie ochraniać dziecka przed konsekwencjami zażycia/ zażywania narkotyków

Należy:

– wysłuchać dziecka i starać się spokojnie z nim porozmawiać (to trudne!)

– zastanowić się, dlaczego dziecko sięgnęło po narkotyki

– działać i nie liczyć na to, że problem sam się rozwiąże

– szukać pomocy specjalistów (zgłosić się do poradni uzależnień lub punktu konsultacyjnego)

– wspólnie ze specjalistą i dzieckiem ustalić zasady i reguły postępowania i konsekwentnie ich przestrzegać (np. ustalić określoną godzinę powrotów do domu, a w razie nie stosowania się do tej zasady, wyznaczyć konkretne konsekwencje tego zachowania i przestrzegać ich)

– zastosować zasadę „ograniczonego zaufania” – zawsze wiedzieć gdzie jest dziecko i co robi

Warto pamiętać, że to czy ktoś się uzależni to sprawa bardzo indywidualna i trudna do przewidzenia, jednak nawet jednokrotny kontakt z narkotykami powinien zmotywować do rozmowy na ten temat oraz do poświęcenia większej uwagi dziecku.

Dlaczego młodzież sięga po narkotyki?

Każdy, kto sięga po narkotyki ma oczywiście własny powód, dla którego to robi. Istnieje jednak kilka najczęstszych powodów sięgania po narkotyki:

1.Nadarzyła się okazja i młody człowiek spróbował z ciekawości – często decyduje tu aspekt grupy rówieśniczej. Dobra w tym przypadku jest poważna rozmowa, ostrzeżenia i monitorowanie dziecka przez jakiś czas. Warto pamiętać, że po pierwszym eksperymentowaniu nie musi nastąpić uzależnienie. Nie wolno jednak zignorować takiej sytuacji.

2.Branie narkotyków może być postrzegane jako coś ekscytującego, a także dalekiego od niebezpieczeństwa – w tym przypadku ważne jest akcentowanie ryzyka związanego z zażywaniem.

3.Sięganie po narkotyki jako próba oderwania się od rzeczywistości i otaczających problemów (ucieczka) – tu istotne jest wsparcie dziecka, zdobycie informacji dotyczących tego, co jest dla niego trudne i nauka pokonywania trudności lub konfliktów bez „pomocy” narkotyków. Także w takiej sytuacji przydatna okazać może się pomoc specjalisty.

4.Sięganie po narkotyki jako próba poradzenia sobie z samotnością, niską samooceną czy brakiem wiary siebie – okazywanie miłości i akceptacji, a także pomoc w pokonywaniu dręczących dziecko niepokojów i nie lekceważenie jego problemów, to najistotniejszy aspekt pomocy rodziców. W tym przypadku także warto wspomóc się radą specjalisty.

Co robić, aby zapobiegać?

Starając się uchronić dziecko przed narkotykami, warto przestrzegać następujących zasad:

– ufaj dziecku, ale staraj się poznać środowisko, w którym najczęściej przebywa

– rozmawiaj i nie unikaj tematów trudnych

-słuchaj go uważnie i nie lekceważ jego problemów

– staraj się nie oceniać i nie porównywać z innymi

– doceniaj starania i chwal postępy

– nie stawiaj zbyt wysokich wymagań

– pamiętaj, że dziecko uczy się poprzez obserwację, więc bądź autorytetem, ucz podstawowych wartości i pamiętaj, że ważniejsze jest to, co robisz niż to, co mówisz

– bądź uczestnikiem trosk i kłopotów dziecka

– wyznaczaj określone obowiązki i żądaj ich wypełniania

– wyznaczaj jasne zasady

– bądź szczery i uczciwy, dziecko jest szczególnie wyczulone na fałsz i obłudę

– zawsze wiedz, gdzie przebywa twoje dziecko

– wyrażaj zdecydowanie negatywna postawę wobec narkotyków

– i przede wszystkim ZNAJDŹ CZAS DLA SWOJEGO DZIECKA

Zasady wydawałoby się proste, a jednak czasem trudne do zastosowania. Warto jednakże pamiętać, że od tego, czego nauczy się dziecko w rodzinie, w dużej mierze zależy, czy sprosta czekającym je w życiu obowiązkom i zadaniom.

Kilka słów o e-papierosach

W dzisiejszych czasach palenie e-papierosów staje się coraz bardziej popularne również wśród dzieci i młodzieży. Dzieje się tak między innymi z powodu przekonania o ich niskiej szkodliwości oraz panującej wśród uczniów „mody”.

Ponadto e-papierosy wyglądają atrakcyjnie, co osłabia negatywne przekonania na temat ich wpływu na zdrowie. Młodzież nie zdaje sobie sprawy, że e-papierosy tak samo uzależniają i tak samo negatywnie wpływają na zdrowie jak papierosy tradycyjne.

E-papierosy – wpływ na młodzież

Cały czas trwają badania nad bezpieczeństwem e-palenia, a wiele z nich skupia się na wpływie elektronicznych papierosów na zdrowie młodzieży i młodych dorosłych. Wyodrębniono kilka zagrożeń, wynikających z używania e-papierosów w tej grupie wiekowej:

  • e-papierosy a rozwój mózgu:

Mózg rozwija się do ok. 25 roku życia. W okresie nastoletnim nie jest jeszcze w pełni rozwinięta część mózgu odpowiedzialna za podejmowanie decyzji i kontrolę impulsów. W tym okresie życia mózg szybciej uzależnia się od nikotyny. Nikotyna zawarta w e-papierosach może również przygotować mózg nastolatka do uzależnienia od innych narkotyków. Nikotyna zmienia także sposób, w jaki powstają synapsy (połączenia w mózgu), które odpowiadają za koncentrację uwagi i proces uczenia się.

  • e-papierosy a ryzyko chorób układu oddechowego

O ile osobom palącym papieros, zamienienie ich na e-papierosa zwykle poprawia stan zdrowia, o tyle u osób wcześniej niepalących elektroniczny papieros może przyczynić się do rozwoju chorób. Badania przeprowadzone w kilkutysięcznej populacji młodzieży w wieku 12–18 lat wykazały, że używanie e-papierosów przez nastolatków jest związane z ryzykiem rozwoju astmy.

  • e-papierosy a uzależnienie od nikotyny

Młode osoby palące e-papierosy często przechodzą po pewnym czasie do palenia tradycyjnych papierosów. Zjawisko to nazywane jest efektem bramki.

Skutki palenia papierosów przez młodzież

Palenie papierosów niszcząco działa na młody organizm. Należy pamiętać o wszystkich szkodliwych składnikach dymu papierosowego, takich jak amoniak, cyjanek czy formaldehyd. Sama zaś nikotyna odpowiada za uzależnienie od papierosów. W wysokich dawkach stanowi jednak silną truciznę. U człowieka wystarczy 70 mg nikotyny, aby spowodować śmierć. Palenie papierosów osłabia układ immunologiczny i zwiększa podatność na choroby. Istnieje związek między paleniem, a chorobami układu krążenia, zawałami, udarami i niewydolnością serca. Nie ma również wątpliwości co do tego, że palenie papierosów sprzyja rozwojowi chorób nowotworowych, w szczególności raka płuc. Skraca także życie palacza oraz obniża jego jakość. Im wcześniej zacznie się palić, tym gorsze konsekwencje dla zdrowia i życia palacza. Osoby, które zaczęły palić przed 15. rokiem życia i palą 20-30 papierosów dziennie żyją średnio o 8 lat krócej.

Higiena psychiczna w trakcie epidemii – wskazówki dla młodzieży i rodziców.

Kryzys związany z pandemią może stanowić obciążenie dla naszej psychiki, dlatego ważne, aby w czasie jego trwania, najlepiej jak możemy, radzić sobie n a b i e ż ą c o z napięciem psychicznym. Zapewne, każdy z nas odczuwa je w indywidualny sposób, jedni bardzo, inni w umiarkowany lub łagodny sposób. Ta różnorodność reakcji jest jak najbardziej normalna. W prezentacji znajdziecie zbiór podstawowych wskazówek zogniskowanych wokół tego zagadnienia. Dla niektórych z Was będzie to, mam nadzieję, przypomnienie tego, co już praktycznie robicie. Ja ze swej strony, zachęcam do s y s t e m a t y c z n e g o stosowania tych, które okazują się być dla Was najbardziej pomocne.

Wioleta Baraniak – nauczyciel-konsultant ROM-E Metis w Katowicach

https://www.youtube.com/watch?v=OHbcuSdjUEg

Jak się uczyć, żeby się nauczyć ? na to pytanie znajdziecie odpowiedź po obejrzeniu filmu – link https://www.youtube.com/watch?v=gf9OKC6G2Mc

Zachęcam młodzież do skorzystania ze strony internetowej www.tropiciel.maturzysty.pl gdzie znajduje się symulator rekrutacji na studia wyższe.  

Fakty i mity na temat koronawirusa

Wszyscy obecnie znajdujemy się w niezwykle trudnej i niekomfortowej sytuacji, która wynika z panującej i prężnie rozwijającej się na świecie pandemii. W mediach tj. radio, TV, a także na różnego rodzaju portalach społecznościowych stale jesteśmy zasypywani ogromną ilością informacji na temat koronawirusa.

Jest ich tak wiele, że trudno zweryfikować, co jest prawdą, a co nie. Dlatego Światowa Organizacja Zdrowia przygotowała zestawienie kilku najczęściej zadawanych pytań i przygotowała krótkie odpowiedzi. Wszystkie dostępne są na stronie WHO, w zakładce Myth-busters i Q&A To, co musimy wiedzieć na temat SARS Cov-2, to przede wszystkim:

  • Covid-19 to choroba wirusowa, więc nie zwalczą jej antybiotyki
  • Czosnek może wzmocnić naszą odporność (jedzony regularnie przez kilka miesięcy), ale nie zapobiegnie rozwojowi wirusa
  • Koronawirus może rozwijać się zarówno w ciepłym, jak i chłodnym czy deszczowym klimacie – nie zabija go upał ani śnieg
  • Wirus nie może być przenoszony przez komary czy inne insekty
  • Wirusem nie można zarazić się przez kontakt ze zwierzętami domowymi
  • Szczepionka przeciw grypie nie chroni przed Covid-19
  • Maseczka nie chroni przed zakażeniem koronawirusem
  • Wirus może przetrwać na różnych powierzchniach, takich jak papier czy metal od kilku godzin do kilku dni
  • Wirusem nie można zarazić się poprzez przesyłki (także te z Chin), a jedynie poprzez kontakt z zakażonymi kurierami, listonoszami, etc.

Zachęcam do zapoznania się z bardziej szczegółowymi informacjami nt. koronowirusa. Ciekawe linki znajdziesz poniżej:

  1. Informacje Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego Państwowego Zakładu Higieny (na podstawie WHO)

https://www.pzh.gov.pl/jak-uchronic-sie-przed-koronawirusem-infografiki-swiatowej-organizacji-zdrowia-who/

  1. Informacje i zalecenia

https://www.gov.pl/web/koronawirus

  1. Rady praktyczne w okresie epidemii

W wolnej chwili polecam portal internetowy zawierający większość szkolnych lektur dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Użytkownicy mogą pobierać książki zarówno na swój komputer, jak również czytnik ebook czy też komórkę. Wszystkie pozycje są dostępne bezpłatnie, bez konieczności zakładania konta oraz logowania.

Portal lektury.gov.pl

oraz posłuchania edukacyjnej piosenki stworzonej dla młodzieży:

https://krknews.pl/urocza-piosenka-o-koronawirusie-stala-sie-hitem-internetu-wideo/

Wsparcie psychologiczne dla rodziców – jak przetrwać ten trudny czas (kolejne odcinki):

https://www.youtube.com/watch?v=1N_LK4BlaZQ

https://www.youtube.com/watch?v=iFKyPEsBX9w

Uczniowie! Zachęcam do obejrzenia wykładu SWPS:

dowiesz się : Jak zmotywować się do pracy? Jak skutecznie koncentrować się na zadaniach? Jakie warunki sprzyjają uczeniu się w domu? Jakie rodzaje zadań mogą rodzić trudności i jak je pokonywać?

Zamknięte na czas epidemii koronawirusa szkoły przenoszą się w domowe zacisza. Zajęcia online, przesyłane drogą elektroniczną zadania czy prace do wykonania to teraz rzeczywistość każdego ucznia. Nowy tryb nauki jest – wbrew pozorom – niełatwy i bardzo wymagający. Do tej pory dom był przecież miejscem odpoczynku i spędzania wolnego czasu. Jak zatem zmotywować się do pracy? Jak skutecznie koncentrować się na zadaniach? Jakie warunki sprzyjają uczeniu się w domu? Jakie rodzaje zadań mogą rodzić trudności i jak je pokonywać? O skutecznym i komfortowym uczeniu się zdalnie opowiadają psychologowie z Uniwersytetu SWPS: prof. Tomasz Grzyb Zofia Szynal.

oto link do rozmowy specjalistów: 

https://www.swps.pl/strefa-psyche/blog/relacje/21467-koronawirus-jak-skutecznie-sie-uczyc-w-domu

Wsparcie psychologiczne dla rodziców – jak przetrwać ten trudny czas (kolejne odcinki):

https://www.youtube.com/watch?v=TfpFjgQc8J0

https://www.youtube.com/watch?v=9BRMok-E6bQ

https://www.youtube.com/watch?v=fCR0AKFMzjo

https://www.youtube.com/watch?v=0b3Fw2R1pVs

https://www.youtube.com/watch?v=CXmkOcEsYGU

W związku z kryzysową sytuacją możecie również zwrócić się po bezpłatną pomoc psychologiczną świadczoną dla młodzieży i dorosłych do innych instytucji. Poniżej przykładowy link:

https://www.psychologowie-dla-spoleczenstwa.pl/

Drodzy Uczniowie ! Szanowni Rodzice !

W związku z wprowadzeniem zdalnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej będę z Wami w stałym kontakcie mailowym renata-pardela@zsporeba.onmicrosoft.com. Zapraszam do korespondencji.

Ponadto będę systematycznie umieszczać materiały, linki ciekawych stron internetowych przyjaznych dla uczniów i rodziców.

Informuję także, że pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zawierciu udzielają e-porad pod numerem telefonu 32/6722383.

Nowa sytuacja, w jakiej znaleźliśmy się w związku z pandemią koronawirusa na świecie, wpływa na nas wszystkich. Po pierwsze martwimy się o zdrowie nasze i naszych bliskich, po drugie próbujemy odnaleźć się w nowych warunkach, które wynikają z ograniczeń wprowadzonych przez rząd na obywateli. Z dnia na dzień nastolatkowie znaleźli się w sytuacji gdzie szkoły podstawowe, licea oraz technika zostały zamknięte. Ograniczona została możliwość spotykania się w większych grupach, restauracjach, pubach, klubach i w instytucjach kultury. Te okoliczności z jednej strony mogą powodować radość w związku z brakiem przymusu chodzenia do szkoły, z drugiej strony mogą wzbudzać lęk i napięcie ze względu na brak kontaktów z rówieśnikami, z nauczycielami czy ze zmianą rytmu dnia. Dodatkowo dostęp do mediów 24h na dobę może w niektórych przypadkach powodować niepokój, ze względu zalewającą nas burzę informacyjną. W związku z tym przedstawiam poniżej wskazówki, które mogą pomóc Wam – młodzieży, efektywnie funkcjonować w okresie pandemii:

  • Rytm dobowy – nagła zmiana w harmonogramie dnia, spowodowana brakiem szkoły, może wpłynąć na przestawienie Waszego dotychczasowego rytmu dobowego. Niektórzy z Was z radością wyłączą poranne budziki, a moment zasypiania przesuną o parę godzin do przodu, spędzając ten czas przy komputerze, telefonie lub książce. Oczywiście, ten okres można wykorzystać na odpoczynek od wstawania o 5 lub 6 rano, jednak pamiętajcie, że drastyczna zmiana rytmu dobowego może nasilić gorsze samopoczucie, powodować poczucie „rozbicia” i apatii. Dodatkowo, trudniej będzie się Wam przestawić na szkolne funkcjonowanie kiedy wszystko wróci do normy.
  • Plan dnia – duża ilość wolnego czasu, którą obecnie posiadacie, to doskonała okazja do nadrobienia zaległości szkolnych, obejrzenia ciekawych filmów, przeczytania książek, nauki języków. Trzeba to tylko odpowiednio rozplanować. Zachęcam Was do stworzenia planu na najbliższe dwa tygodnie. Możecie w nim uwzględnić powyższe czynności, dodając np. jakie posiłki będziecie gotować danego dnia, kiedy przeznaczycie czas na aktywność fizyczną, itp.
  • Ograniczenie zalewu informacyjnego – zadbajcie o swoje zdrowie psychiczne poprzez obostrzenie dostępu do mediów społecznościowych, portali informacyjnych, telewizji. Ciągłe odświeżanie stron internetowych może powodować wzrost napięcia i lęku związanego z obecną sytuacją. Warto wprowadzić ograniczenie przyswajania nowych informacji o pandemii, np. poprzez wyznaczenie dwóch lub trzech, w których czytacie wiadomości. Najprościej jest umówić się z samym sobą na konkretny czas czytania o nowych doniesieniach ze świata, np. rano (20min), w południe (15min) i wieczorem (20min).
  • Aktywność fizyczna – bycie aktywnym to podstawa dbania nie tylko o zdrowie fizyczne, również o psychiczne. Zadbajcie o siebie! Ściągnijcie aplikacje do praktykowania jogi, ćwiczenia w domu.
  • Kontakt interpersonalny – jako istoty społeczne potrzebujemy kontaktu z innymi ludźmi. Najbliższy okres to również okazja do spędzania czasu z najbliższymi w innej formie. Warto wyciągnąć planszówki lub przygotować filmy na wspólny seans.
  • Higiena – zadbajcie o przestrzeganie zasad higieny, które zostały opisane przez Światową Organizację Zdrowia. Niektóre z ograniczeń wprowadzonych przez rząd mogą wzbudzać w Was złość i poczucie ograniczenia Waszej wolności. Warto wtedy przeczytać w rzetelnych źródłach informacji czemu służą te obostrzenia i pamiętać, że jest to terminowe rozwiązanie, które nie będzie trwać wiecznie.
  • Radzenie sobie ze stresem – odczuwanie napięcia w obecnej sytuacji nie jest czymś nadzwyczajnym. Pomaga nam dostrzec niebezpieczeństwo i odpowiednio szybko na nie zareagować. W tym przypadku, np. ze względu na lęk o nasze zdrowie, jaki i zdrowie naszych bliskich, jesteśmy wyczuleni na przestrzeganie bardziej rygorystycznych zasad higieny. Jeżeli jednak czujesz, że lęk o przyszłość zaczyna być przytłaczający i trudno Ci samemu sobie z nim poradzić, zachęcam do korzystania z oferowanej pomocy nauczycieli czy specjalistów w formie konsultacji online.

Jak zdrowo odżywiać się w czasie epidemii?

https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/odzywianie-calej-rodziny-w-czasie-epidemii

Wsparcie psychologiczne dla rodziców – jak przetrwać ten trudny czas:

 https://www.youtube.com/watch?v=EosRWx9YtZk

https://www.youtube.com/watch?v=oGuM_fiplGE

https://www.youtube.com/watch?v=_51sBuqhllk

Wojtek Cugowski, Edyta, Łukasz i Paweł Golcowie, Natalia Kawalec, Piotr Kupicha z Feel, Halina Mlynkova, Piotr Sołoducha z grupy Enej, zespół TULIA oraz Roksana Węgiel właśnie nagrali nową piosenkę. Zapewniają nas, że o tym, że „Wszystko będzie dobrze”. Posłuchajcie:

https://www.rdc.pl/informacje/wszystko-bedzie-dobrze-wokalisci-dodaja-otuchy-podczas-epidemii/

klasa III A – mgr Elżbieta Pustułka

Szanowni Rodzice! Drodzy Uczniowie

W związku z zaistniałą sytuacja służę wszystkim potrzebującym wsparciem i pomocą psychologiczną.

W każdej chwili możecie zwrócić się ze swoimi pytaniami czy problemami na mój adres e-mailowy:                                  elzbieta-pustulka@zsporeba.onmicrosoft.com . Dbajcie o siebie, przestrzegajcie ogólnie obowiązujących zasad higieny i bezpieczeństwa i pozostańcie w kontakcie ze szkołą.

Numer na infolinię do Centrum Wsparcia Dla Osób w Stanie Kryzysu Psychicznego, które działa całodobowo pod numerem telefonu 800-70-222. W Centrum Wsparcia dyżurują psychologowie, gotowi do wysłuchania, zrozumienia i akceptacji. Linia wsparcia jest całkowicie bezpłatna.

klasa IV A – mgr Ewa Drabek

Szanowni Państwo!

Informuję o wprowadzeniu zdalnej pomocy psychologiczno – pedagogicznej

Jest dostępna dla naszych uczniów oraz rodziców/opiekunów przez maila ewadrabek@onet.eu. Osobom, które zdecydują się napisać zostanie udzielone potrzebne wsparcie psychologiczno – pedagogiczne.

Ponadto w czasie, gdy nie mamy możliwości bezpośredniego działania oferuję dyżur telefoniczny dla osób, które będą potrzebowały uzyskać pomoc psychologiczną poprzez rozmowę w formie porady lub konsultacji.

– Ewa Drabek nr tel. 50809449 dyżuruję: poniedziałek w godz. 11:00 do 12:00 i w czwartek w godz. 11:00 do 12:00.

klasa I A – mgr Mariusz Kołton

Szanowni rodzice! Drodzy Uczniowie

W związku z zaistniałą sytuacja służę wszystkim potrzebujący wsparciem i pomocą psychologiczną. Wszystkie zapytania proszę kierować na e-maila  – mariusz-kolton@zsporeba.onmicrosoft.com. Życzę  wszystkim dużo zdrówka i uśmiechu.

klasa I D – mgr Anna Grochowska

Szanowni Rodzice! Drodzy Uczniowie!
Znaleźliśmy się w nowej i trudnej dla nas sytuacji, która może być przyczyną niepokoju i lęku. W związku z tym przypominam, iż cały czas służę wszystkim potrzebującym wsparciem i pomocą psychologiczną. W razie jakichkolwiek pytań i wątpliwości proszę o kontakt mailowy: anna-grochowska@zsporeba.onmicrosoft.com
Postaram się jak najszybciej odpowiedzieć na każde zgłoszenie. Życzę wszystkim zdrowia.

mgr Beata Kita

Drodzy Uczniowie!

W związku z zaistniałą sytuacją w naszym kraju życzę Wam dużo zdrówka i rozsądnego postępowania
w czasie epidemii. Jako nauczyciel przedmiotowiec, nauczyciel bibliotekarz i nauczyciel wspomagający służę Wam w każdej chwili pomocą, radą i wsparciem. W razie potrzeby  możecie kontaktować się ze mną drogą mailową:

beatakita72@o2.pl  lub telefonicznie: 607 701 072. Jest to czas bardzo trudny dla nas wszystkich i nie możecie tracić pogody ducha, optymizmu, spokoju i nadziei, że życie nasze szybko wróci do normy. Pozdrawiam cieplutko i wiosennie.