Pomoc psychologiczno – pedagogiczna

Drodzy Uczniowie ! Szanowni Rodzice !

W związku z wprowadzeniem zdalnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej będę z Wami w stałym kontakcie mailowym renata-pardela@zsporeba.onmicrosoft.com. Zapraszam do korespondencji.

Ponadto będę systematycznie umieszczać materiały, linki ciekawych stron internetowych przyjaznych dla uczniów i rodziców.

Informuję także, że pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zawierciu udzielają e-porad pod numerem telefonu 32/6722383.

Nowa sytuacja, w jakiej znaleźliśmy się w związku z pandemią koronawirusa na świecie, wpływa na nas wszystkich. Po pierwsze martwimy się o zdrowie nasze i naszych bliskich, po drugie próbujemy odnaleźć się w nowych warunkach, które wynikają z ograniczeń wprowadzonych przez rząd na obywateli. Z dnia na dzień nastolatkowie znaleźli się w sytuacji gdzie szkoły podstawowe, licea oraz technika zostały zamknięte. Ograniczona została możliwość spotykania się w większych grupach, restauracjach, pubach, klubach i w instytucjach kultury. Te okoliczności z jednej strony mogą powodować radość w związku z brakiem przymusu chodzenia do szkoły, z drugiej strony mogą wzbudzać lęk i napięcie ze względu na brak kontaktów z rówieśnikami, z nauczycielami czy ze zmianą rytmu dnia. Dodatkowo dostęp do mediów 24h na dobę może w niektórych przypadkach powodować niepokój, ze względu zalewającą nas burzę informacyjną. W związku z tym przedstawiam poniżej wskazówki, które mogą pomóc Wam – młodzieży, efektywnie funkcjonować w okresie pandemii:

  • Rytm dobowy – nagła zmiana w harmonogramie dnia, spowodowana brakiem szkoły, może wpłynąć na przestawienie Waszego dotychczasowego rytmu dobowego. Niektórzy z Was z radością wyłączą poranne budziki, a moment zasypiania przesuną o parę godzin do przodu, spędzając ten czas przy komputerze, telefonie lub książce. Oczywiście, ten okres można wykorzystać na odpoczynek od wstawania o 5 lub 6 rano, jednak pamiętajcie, że drastyczna zmiana rytmu dobowego może nasilić gorsze samopoczucie, powodować poczucie „rozbicia” i apatii. Dodatkowo, trudniej będzie się Wam przestawić na szkolne funkcjonowanie kiedy wszystko wróci do normy.
  • Plan dnia – duża ilość wolnego czasu, którą obecnie posiadacie, to doskonała okazja do nadrobienia zaległości szkolnych, obejrzenia ciekawych filmów, przeczytania książek, nauki języków. Trzeba to tylko odpowiednio rozplanować. Zachęcam Was do stworzenia planu na najbliższe dwa tygodnie. Możecie w nim uwzględnić powyższe czynności, dodając np. jakie posiłki będziecie gotować danego dnia, kiedy przeznaczycie czas na aktywność fizyczną, itp.
  • Ograniczenie zalewu informacyjnego – zadbajcie o swoje zdrowie psychiczne poprzez obostrzenie dostępu do mediów społecznościowych, portali informacyjnych, telewizji. Ciągłe odświeżanie stron internetowych może powodować wzrost napięcia i lęku związanego z obecną sytuacją. Warto wprowadzić ograniczenie przyswajania nowych informacji o pandemii, np. poprzez wyznaczenie dwóch lub trzech, w których czytacie wiadomości. Najprościej jest umówić się z samym sobą na konkretny czas czytania o nowych doniesieniach ze świata, np. rano (20min), w południe (15min) i wieczorem (20min).
  • Aktywność fizyczna – bycie aktywnym to podstawa dbania nie tylko o zdrowie fizyczne, również o psychiczne. Zadbajcie o siebie! Ściągnijcie aplikacje do praktykowania jogi, ćwiczenia w domu.
  • Kontakt interpersonalny – jako istoty społeczne potrzebujemy kontaktu z innymi ludźmi. Najbliższy okres to również okazja do spędzania czasu z najbliższymi w innej formie. Warto wyciągnąć planszówki lub przygotować filmy na wspólny seans.
  • Higiena – zadbajcie o przestrzeganie zasad higieny, które zostały opisane przez Światową Organizację Zdrowia. Niektóre z ograniczeń wprowadzonych przez rząd mogą wzbudzać w Was złość i poczucie ograniczenia Waszej wolności. Warto wtedy przeczytać w rzetelnych źródłach informacji czemu służą te obostrzenia i pamiętać, że jest to terminowe rozwiązanie, które nie będzie trwać wiecznie.
  • Radzenie sobie ze stresem – odczuwanie napięcia w obecnej sytuacji nie jest czymś nadzwyczajnym. Pomaga nam dostrzec niebezpieczeństwo i odpowiednio szybko na nie zareagować. W tym przypadku, np. ze względu na lęk o nasze zdrowie, jaki i zdrowie naszych bliskich, jesteśmy wyczuleni na przestrzeganie bardziej rygorystycznych zasad higieny. Jeżeli jednak czujesz, że lęk o przyszłość zaczyna być przytłaczający i trudno Ci samemu sobie z nim poradzić, zachęcam do korzystania z oferowanej pomocy nauczycieli czy specjalistów w formie konsultacji online.

Jak zdrowo odżywiać się w czasie epidemii?

https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/odzywianie-calej-rodziny-w-czasie-epidemii

Wsparcie psychologiczne dla rodziców – jak przetrwać ten trudny czas:

 https://www.youtube.com/watch?v=EosRWx9YtZk

https://www.youtube.com/watch?v=oGuM_fiplGE

https://www.youtube.com/watch?v=_51sBuqhllk

Wojtek Cugowski, Edyta, Łukasz i Paweł Golcowie, Natalia Kawalec, Piotr Kupicha z Feel, Halina Mlynkova, Piotr Sołoducha z grupy Enej, zespół TULIA oraz Roksana Węgiel właśnie nagrali nową piosenkę. Zapewniają nas, że o tym, że „Wszystko będzie dobrze”. Posłuchajcie:

https://www.rdc.pl/informacje/wszystko-bedzie-dobrze-wokalisci-dodaja-otuchy-podczas-epidemii/

klasa III A – mgr Elżbieta Pustułka

Szanowni Rodzice! Drodzy Uczniowie

W związku z zaistniałą sytuacja służę wszystkim potrzebującym wsparciem i pomocą psychologiczną.

W każdej chwili możecie zwrócić się ze swoimi pytaniami czy problemami na mój adres e-mailowy:                                  elzbieta-pustulka@zsporeba.onmicrosoft.com . Dbajcie o siebie, przestrzegajcie ogólnie obowiązujących zasad higieny i bezpieczeństwa i pozostańcie w kontakcie ze szkołą.

Numer na infolinię do Centrum Wsparcia Dla Osób w Stanie Kryzysu Psychicznego, które działa całodobowo pod numerem telefonu 800-70-222. W Centrum Wsparcia dyżurują psychologowie, gotowi do wysłuchania, zrozumienia i akceptacji. Linia wsparcia jest całkowicie bezpłatna.

klasa IV A – mgr Ewa Drabek

Szanowni Państwo!

Informuję o wprowadzeniu zdalnej pomocy psychologiczno – pedagogicznej

Jest dostępna dla naszych uczniów oraz rodziców/opiekunów przez maila ewadrabek@onet.eu. Osobom, które zdecydują się napisać zostanie udzielone potrzebne wsparcie psychologiczno – pedagogiczne.

Ponadto w czasie, gdy nie mamy możliwości bezpośredniego działania oferuję dyżur telefoniczny dla osób, które będą potrzebowały uzyskać pomoc psychologiczną poprzez rozmowę w formie porady lub konsultacji.

– Ewa Drabek nr tel. 50809449 dyżuruję: poniedziałek w godz. 11:00 do 12:00 i w czwartek w godz. 11:00 do 12:00.

klasa I A – mgr Mariusz Kołton

Szanowni rodzice! Drodzy Uczniowie

W związku z zaistniałą sytuacja służę wszystkim potrzebujący wsparciem i pomocą psychologiczną. Wszystkie zapytania proszę kierować na e-maila  – mariusz-kolton@zsporeba.onmicrosoft.com. Życzę  wszystkim dużo zdrówka i uśmiechu.

klasa I D – mgr Anna Grochowska

Szanowni Rodzice! Drodzy Uczniowie!
Znaleźliśmy się w nowej i trudnej dla nas sytuacji, która może być przyczyną niepokoju i lęku. W związku z tym przypominam, iż cały czas służę wszystkim potrzebującym wsparciem i pomocą psychologiczną. W razie jakichkolwiek pytań i wątpliwości proszę o kontakt mailowy: anna-grochowska@zsporeba.onmicrosoft.com
Postaram się jak najszybciej odpowiedzieć na każde zgłoszenie. Życzę wszystkim zdrowia.

mgr Beata Kita

Drodzy Uczniowie!

W związku z zaistniałą sytuacją w naszym kraju życzę Wam dużo zdrówka i rozsądnego postępowania
w czasie epidemii. Jako nauczyciel przedmiotowiec, nauczyciel bibliotekarz i nauczyciel wspomagający służę Wam w każdej chwili pomocą, radą i wsparciem. W razie potrzeby  możecie kontaktować się ze mną drogą mailową:

beatakita72@o2.pl  lub telefonicznie: 607 701 072. Jest to czas bardzo trudny dla nas wszystkich i nie możecie tracić pogody ducha, optymizmu, spokoju i nadziei, że życie nasze szybko wróci do normy. Pozdrawiam cieplutko i wiosennie.