Twoje dane – Twoja sprawa

Nasza szkoła wzięła udział w projekcie GIODO-  „MOJE DANE  – MOJA SPRAWA”, mającym na celu zwrócenie uczniom uwagi na problem ochrony danych osobowych we współczesnym świecie.

W listopadzie odbyła się pierwsza z dwóch zaplanowanych rad samokształceniowych poświęconych ochronie danych osobowych. Tematyka okazała się  interesująca,  w szkoleniu wzięła udział cała rada pedagogiczna.  W trakcie szkolenia przybliżone zostały kwestie prawa do prywatności, jego znaczenia w życiu obywateli naszego kraju, a także w życiu mieszkańców Unii Europejskiej. Uczestnicy poznali również ustawowe znaczenie pojęcia danej osobowej. Mieli również do rozwiązania kilka prostych zadań, w trakcie których sami decydowali czy zaproponowany zestaw cech jest czy nie jest daną osobową. Szkolenie wzbudziło zainteresowanie, uczestnicy angażowali się w zadania, a także zadawali wiele pytań prowadzącej szkolenie. W trakcie szkolenia uczestnicy zapoznali się z kwestiami prawidłowego przetwarzania danych osobowych. Wielkie emocje i zainteresowanie wzbudziła szczególnie kwestia zgód na przetwarzanie danych, prawo do cofnięcia takiej zgody, kwestie tego, że nie musimy godzić się na podawanie wszystkich danych które chcą od nas zdobyć różne podmioty. Uczestnicy interesowali się szczególnie kwestiami związanymi ze zgodą na kserowanie dowodów, czy pozostawianiem dowodu jako zastawu np. za sprzęt sportowy. Na koniec brali udział w scenkach w trakcie których uczyli się rozmawiać z telemarketerami, a w szczególności żądać od nich informacji na jakiej podstawie przetwarzają dane, a także żądać zaprzestania przetwarzania tych danych. Istotą wiedzy dotyczącej zakresu szkolenia były informacje nabyte w Warszawie podczas wprowadzenia  do projektu, na którym to spotkaniu była przedstawicielka naszej Rady Pedagogicznej.

Po przeszkoleniu RP nadszedł czas dla uczniów którzy uczestniczyli w warsztatach zatytułowanych „Moje dane- Moja sprawa”. W czasie zajęć przypomnieli sobie cztery zasady bezpiecznego korzystania z internetu. Jedną z tych zasad jest niepodawanie swoich danych osobowych w sieci. Uczniowie uświadomili sobie, w ilu miejscach niepotrzebnie podają swoje dane osobowe i przypomnieli, że w internecie nie wszyscy życzą im dobrze, nie należy zatem zaprzyjaźniać się z każdy kto napisze do nas coś ciepłego. W ramach zajęć zespoły uczniowskie miały do wykonania 8 zadań konkursowych. Poziom wykonania zadań ocenili panowie policjanci z Powiatowej  Komendy w Zawierciu. Najlepsza okazała się klasa IA, która najszybciej rozwiązała wszystkie rebusy oraz inne zadania. Warsztaty zainaugurowały w szkole cykl zajęć związanych z przystąpieniem naszej szkoły do programu GIODO

Przez cały rok szkolny nauczyciele i uczniowie starali się sprostać  nie tyle wymogom projektu co ogromie wiedzy dotyczącej ochronie naszych danych.  Jednym z elementów naszego poznawania możliwości bezpiecznego funkcjonowania nas i naszych danych był DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU, w którym nasi uczniowie przypominali sobie to o czym doskonale już wiedzą , ale nie zawsze zdają sobie sprawę, że przekroczyli już cieniutką  granicę bezpieczeństwa.  A bezpieczne korzystanie z Internetu, to również dbanie o dane osobowe. W tym roku ze względu na ferie, które wypadły bardzo wcześnie bo już w  styczniu postanowiliśmy połączyć Dzień Bezpiecznego Internetu z Międzynarodowym Dniem Ochrony Danych Osobowych I wspólnie zastanowić się o co dbać, aby korzystanie z Internetu było przyjemne i pouczające, a nie niosło za sobą przykrych konsekwencji . W tym roku nasze szkolne obchody tych dwóch dni przebiegały pod hasłem: „Wiem co robię w internecie.” W trakcie warsztatów uczniowie przygotowywali ewentualne scenariusze zdarzeń i ich konsekwencje (starali się aby wszystkie pomysły były groteskowe, uznając, że prościej będzie je zapamięta). Ponadto uczniowie zastanawiali się nad bezpieczeństwem danych osobowych przekazywanych właścicielom różnego rodzaju portali społecznościowych. Dowiedzieli się, że zawsze należy zapoznać się z regulaminem takiego portalu, żeby potem nie być zaskoczonym faktem, że nasze dane gdzieś sobie krążą. Dowiedzieli się również co to takiego „ciasteczka”, skąd Facebook wie, co kupili na Allegro. Uczyli się korzystać z trybu „incognito”, jak ustawić zabezpieczenia prywatności na Facebooku i po czym poznać, że sklep internetowy przestrzega zasad ochrony danych osobowych. Zwrócili również uwagę  na kwestie bezpieczeństwa związane z informacjami – gdzie jesteśmy, jak długo tam będziemy i co właśnie kpiliśmy, (po co pomagć złodziejowi).

Kwiecień był miesiącem, w którym na godzinach wychowawczych uczniowie uczyli się jak chronić dane osobowe w rzeczywistym życiu. Dowiedzieli się, że nie wolno pozostawiać dokumentów jako zastaw za sprzęt sportowy, czy kasety video. Obejrzeli filmiki  przypominające o tym, że danych osobowych nie można bez zastanowienia ujawniać nikomu. Uświadomili też sobie, że dane osobowe, to nie tylko imię i nazwisko czy też  adres, ale  wiele innych informacji o nas. Na lekcjach podstaw przedsiębiorczości  uczniowie przygotowywali prezentacje i plakaty ostrzegające przed szafowaniem swoimi danymi osobowymi. Następnie prezentowali swoje prace a na zakończenie prowadzili quizy między – klasowe. Na języku angielskim uczniowie pracowali z krótkimi filmami, omawiali zdarzenia i wypadki które były tematyką filmów, tworzyli scenki rodzajowe – co z tym idzie, lekcje te niosły za sobą podwójną korzyść – zwracały uwagę na zasadność ochrony danych osobowych w codziennym  życiu, jednocześnie stwarzając możliwości do operowania zwrotami w języku obcym których niejednokrotnie nie m w podstawie programowej. Co za tym idzie poszerzali oni zakres swojego słownictwa.

W maju odbyła się kolejna Rada Pedagogiczna  poświęcona ochronie danych osobowych, a właściwie, rada podsumowująca nasze całoroczne działania związane z programem GIODO. Podobnie jak w pierwszym spotkaniu wzięła w nim udział cała rada pedagogiczna.

skanowanie0001